Anmeldelse
Tja, min verden står endnu
Hæftet er ikke helt nær så epokegørende, som titlen antyder.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det bliver aldrig det samme igen" er den lovende titel på et hæftet materiale fra University College Sjælland. En sådan titel giver jo unægtelig en del forventninger. Materialet rummer en afsluttende projektbeskrivelse af projektet UCSJ læring, som omhandler emnerne: Udvikling, omstilling og nye læringsformer med it. Det lyder både spændende og relevant, men slår disse forventninger an, og kan hæftet anbefales for den gennemsnitlige læser af Folkeskolen? Det korte svar på begge spørgsmål er nej.
Fakta:
Titel: Det bliver aldrig det samme igen
Sider: 83
Forlag: UCSJ Forlag
Det lidt længere svar er, at materialet lander som en lidt underlig ting mellem afrapportering, nyhedsbrev og studieguide for professionshøjskolens uddannelser. Den er ellers udformet som et hæfte med lækre tykke papirsider og mange billeder, som fylder både hele og halve sider. De forskellige emner præsenteres og beskrives kort af en ansvarlig på området og afsluttes med kort konklusion i stikordsform.
Stemningen i hæftet kommer måske godt til udtryk gennem eksempler på disse stikordskonklusioner. ”At e-læring aldrig kan stå alene på fysioterapiuddannelsen. Her vil kropslig læring altid være det vigtigste” og ”At vejledningssituationen har ændret karakter, så der bliver større fokus på det, der skal vejledes i. Altså mere effektiv og målrettet vejledning”.
Her skal læseren ikke forvente små tips på anvendelse af it i undervisningen, her er ingen forslag på gode programmer eller på ny undervisningspædagogik til interaktiv whiteboard. Det indhold, som findes i hæftet, er fokuseret på de erfaringer, man har gjort sig i et toårigt projekt med inddragelse af ny teknologi i undervisningen på professionshøjskolen University College Sjælland.
Det er muligvis spændende for ansatte og studerende på professionshøjskolen og andre professionshøjskoler, men for de fleste andre vil det nok være for indforstået at læse om organisationens egne forandringsprocesser og refleksion over, at teknologi kan forandre læringsprocesser, når den anvendes i korrekt kontekst.
Alt i alt mener jeg, efter at have læst bogen, at min verden endnu består og stort set stadigvæk er den samme.