Anmeldelse
Bogstavleg
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogstavleg er en af de bøger, der er kommet i kølvandet af debatten om sproglig opmærksomhed. Bogens formål er således at være udgangspunkt for børnenes leg med ord, rim og bogstaver. Netop den form for leg udvikler børnenes fantasi og vil være et godt fundament for læseundervisningen.
Bogen indeholder et vers for hvert bogstav i alfabetet, og der er optrykt nogle alfabetvers og -sange. Der er også såkaldte 'myldrebilleder', hvor børnene kan lede efter ord, der begynder med et bestemt bogstav. En gruppe med puslespilbrikker lærer børnene om sammensatte ord, for eksempel et billede af en 'fod' og et billede af en 'bold' kan parres til 'fodbold'. Sidst i bogen er der et eventyr, som er en blanding af vrøvleord, rim og billeder. Denne del er forfatteren sluppet knap så heldigt fra. Billederne er - set i forhold til målgruppen - for små, og børnene bliver hurtigt trætte af de meget tilfældige rim.
Bogens tegninger er friske og indbydende. Alligevel kan jeg ikke lade være med at sammenligne bogen med Halfdan Rasmussens ABC. Selvom der er fornyelse og mere tidssvarende indhold i 'Bogstavleg', så er den Halfdans ABC langt underlegen.
Endelig udmærker den sig ved at være forholdsvis dyr, 32 sider for 188 kroner er for meget.