Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget, lyder det i en ny analyse.

Ny analyse peger på markant færre ikke-læreruddannede lærere end hidtil antaget

Indtil nu har meldingen været, at næsten hver femte lærer ikke har en læreruddannelse. Det tal anfægtes i en ny analyse. Her nedjusteres andelen af ikke-læreruddannede til at være omkring hver ottende.

Publiceret Senest opdateret

I foråret slog ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) fast, at andelen af ikke-læreruddannede i folkeskolen nu har nået 19 procent af den samlede lærerstab.

Det tal bliver nu anfægtet i en ny analyse fra Vive. 

På baggrund af nye beregninger kommer Vive frem til, at andelen lå på 12,9 procent i skoleåret 2019/2020, lyder det i en pressemeddelelse. 

Her skriver Vive, at analysen bygger på mere præcise data, end der hidtil har været brugt til at undersøge andelen af lærere uden en læreruddannelsen i folkeskolen. 

Vives nye analyse bakker dog op om, at der sket en stigning i andelen af lærere uden en læreruddannelse. Ifølge Vive er andelen af ikke-læreruddannede lærere i folkeskolen på fem år steget fra 9 procent til 12,9 procent. 

"Man skal først og fremmest bemærke, at der under alle omstændigheder er tale om en stigning i andelen af ikke-uddannede lærere, der varetager opgaven som undervisere i skolen. Så en helt god historie er det ikke. Men når det er sagt, så er det grundlæggende vigtigt, at den offentlige debat og eventuelle politiske tiltag på området baserer sig på så præcise tal som muligt. Og der er der væsentlig forskel på, om den senest målte andel lyder på 12,9 procent eller på 19 procent", siger professor fra VIVE Nicolai Kristensen, der står bag notatet i en pressemeddelelsen.

Ud over mere præcise data trukket fra Styrelsen for It og Læring er forskellen fra tidligere beregninger også, at der her vægtes i forhold til arbejdstiden for både uddannede og ikke-uddannede lærere, ligesom den faglige baggrund for andenlæreren ved tolærerordning skilles ud af opgørelsen.