Et af de konkrete forløb, Demokratiskolen samarbejder med kommunerne om, handler om at finde løsninger, der kan reducere madspild

I Demokratiskolen løser eleverne autentiske nærdemokratiske udfordringer i samfundsfag

Undervisningen i demokratiet handler ofte om dets principper og historie. I Demokratiskolen samarbejder kommuner og udskolingselever om at finde løsningsforslag på lokale udfordringer - som kommunen forpligter sig til at arbejde videre med.

Publiceret

Med støtte fra Kulturministeriet, Tryg Fonden og Dansk Kommunikation har foreningen Demokratiskolen udviklet forløb, der kan tage dine elever med helt ind i det nærdemokratiske maskinrum.

Foreningen samarbejder med en række kommuner, der i løbet af skoleåret stiller udskolingseleverne på kommunens skoler over for en autentisk udfordring fra lokalmiljøet.

Herefter arbejder eleverne med at indsamle viden hos relevante aktører i lokalsamfundet, inden de til sidst udarbejder deres løsningsforslag på en digital platform, hvor både embedsmænd fra kommunen og repræsentanter fra andre eksterne aktører er til stede for at debattere løsningsforslagene.

Læs mere om Demokratiskolen og tilmeld din klasse her:

Det forslag, der i sidste ende vurderes som det bedste, forpligter kommunen sig arbejde videre med.

"I og med at der er tale om en rigtig udfordring er kommunen rent faktisk interesseret i elevernes løsningsforslag - og ikke mindst at høre hvad de lokale unge mener om problemstillingen. Eleverne får en fornemmelse af, at der rent faktisk er interesse uden for skolen, for det de laver", siger bestyrelsesformand for Demokratiskolen Jakob Andersen, som tilføjer:

”Undervisning i demokrati handler ofte om principperne og historien. Og det er også vigtigt. Men det her med at understøtte eleverne i at få helt konkrete erfaringer med nærdemokratiet, er nok det, der adskiller Demokratiskolen fra andre undervisningstilbud”.

Mød miljøministeren

Ud over kommuneforløbene tilbyder Demokratiskolen også kortere forløb, der lægger op til at beskæftige sig med mere overordnede temaer i deres lokalområder. De forløb kaldes Demokratitimer.

”Her kan skolerne eventuelt inddrage kommunen eller eksterne aktører i kommunen. Men det er ikke nødvendigt. Det er en plug-and-play-løsning, alle kan bruge”, siger Jakob Andersen.

I uge 39 og 40 har Demokratiskolen desuden præmiere på deres første landsdækkende format: Vildere Hverdag.

Her kan alle kommuner melde en klase eller to til en konkurrence i at finde løsninger, der kan give større biodiversitet.

Det sker i regi af, at landets kommuner i 2022 dyster om at blive Danmarks Vildeste Kommune, som ud over titlen giver en præmie på en million kroner.

Finalisterne i Vildere Hverdag skal i ugen inden efterårsferien pitche deres ide for miljøminister Lea Wermelin (S), som også vil kåre vinderen. Læs mere om konkurrencen her.