Anmeldelse
Terror
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Netop op til de glade forventninger om julen udkom så denne udgave af Undervisningsavisen med den ildevarslende titel. Der er ikke spor tvivl om, at dette emne er både relevant og aktuelt, men det lever ikke op til elevernes forventninger om, at det skal være sjovt. Desværre er den enkle titel et ord, som er blevet mere og mere almindeligt i dagligsproget. Ordet selv er gammelt, latin for skræk og rædsel, og gennem historien har fænomenet da også vist sit ansigt på mange måder, om man nu går helt tilbage til de mennesker, som kæmpede mod den romerske besættelsesmagt i Palæstina, eller man mener, at terroren først begyndte med Robespierres rædselsregime efter den Store Franske Revolution.
Avisen gør det første og bringer øverst på hvert opslag en frise med nedslag i terrorens farverige, men langtfra muntre historie, fra zeloterne, som de jødiske frih..., undskyld, terrorister kaldtes, til angrebet på skolen i Beslan.
På den øvrige plads bringes artikler om terror, eller rettere terrorisme, også en længere om terrorens historie, et terrorismens verdenskort, nogle unges meninger om og forholden sig til terrorisme, om skismaet frihedskamp/terrorisme, om de aktuelle gidseltagninger, om terroristens psykologi, om statsterrorisme og meget mere for eksempel om mediernes rolle og om, hvorvidt terrorfrygten er overdrevet i forhold til andre trusler.
Ikke irrelevant netop nu, hvor naturens terror har overtrumfet de flestes fantasi og værste forventninger, men hvor USAs hidtidige donation af hjælp ikke rækker til én dags krig i Irak.
Et par af artiklerne er nok lige lovlig lange og ordrige, men det skyldes blandt andet, at fænomenet er så komplekst og svært at få hold på og forholde sig til. De afveksler med bokse med leksikalsk indhold og adresser på netsider med yderligere oplysninger om emnet.
Endnu en aktuel, interessant og livligt opsat avis, som vil kunne medvirke til at kvalificere undervisningen, med mange illustrationer, som medvirker til at gøre emnet mere livsnært, omend ikke -bekræftende. Og så alligevel