Helge Sander vil drøfte læsning med DPU

Videnskabsminister Helge Sander er klar til at se på, hvorfor Danmarks Pædagogiske Universitet ikke har en professor i læsning. Men han vil vente, til han har set den rapport, som OECD præsenterer til oktober om dansk forskning i uddannelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er enig med undervisningsminister Ulla Tørnæs i, at det er helt afgørende, at børn og unge har gode læsefærdigheder. Men nu er der en OECD-evaluering af uddannelsesforskningen i gang, og den må vi afvente. Når vi kender resultaterne, forventer jeg, at der bliver en drøftelse af spørgsmålet mellem DPU's ledelse og bestyrelsen, som har kompetencen", skriver Helge Sander (V) i et svar til folkeskolen.dk.

I Folkeskolen i denne uge går undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) i rette med DPU's rektor Lars-Henrik Schmidt, der mener, at det vil være forkert at satse på et professorat i så snævert et felt som læsning. Men DPU hører under Videnskabsministeriet, så Ulla Tørnæs kan kun appellere til, at Lars-Henrik Schmidt ændrer holdning. Hun håber at kunne bruge rapporten fra OECD i sin appel.

"Jeg kender ikke konklusionerne. Men måske peger rapporten på, at vi har brug for at forske mere i læsning. Jeg vil selvfølgelig drøfte med Helge Sander, hvad der er behov for at følge op på", siger Ulla Tørnæs.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) har bebudet, at der skal afsættes en milliard kroner mere til forskning over de kommende år. Folkeskolen.dk har spurgt Helge Sander, hvad han vil gøre for at kanalisere nogle af disse penge over til forskning i læsning, men det forholder han sig ikke til.

Helge Sander kan dog blive nødt til at løfte sløret for, hvordan han vil opprioritere læseforskningen. Det har Kristendemokraternes skoleordfører Bodil Kornbek netop spurgt ham om på baggrund af Folkeskolens artikler om manglende læseforskning i Danmark.