Illustration fra præsentationen af skolekoncernen Kunskapsskolans første indskolingsafdeling i Borås. Kunskapsskolan Education er et af en række svenske skoleaktielskaber Selskabet er ejet af grundlæggeren Peje Emilsson og hans familie og driver 80 skoler og gymnasier på verdensplan, heraf 36 i Sverige.

Svensk lærerforening slår alarm: Markedsgørelsen har ødelagt vores skoler

Lærerorganisationen Sveriges Lärare viser i en ny rapport, at det faglige skel på de svenske skoler aldrig har været større. Fagforeningen appellerer til regeringen om, at staten skal overtage ansvaret for grundskolen.

Publiceret

I mange svenske byer kan forældrene vælge mellem kommuneskolen eller en privatskole drevet 100 procent på markedsvilkår ofte af store skoleaktieselskaber, der ejes af private eller kapitalfonde - men finansieret af skattekroner.

I løbet af de seneste 30 år er der blevet flere og flere af disse skoler. I samme periode er indvandringen til Sverige steget, men de fylder ikke ret meget på privatskolerne.

Relativt få skoler, heraf langt de fleste kommunale, står med ansvaret for hovedparten af de tosprogede elever og i særdeleshed nytilkomne, der ikke taler svensk.

1. januar fusionerede de to store svenske lærerorganisationer i en ny, fælles fagforening, Sveriges Lärare. Som en af sine første gerninger har den nye organisation undersøgt lighedsproblematikken i den svenske grundskole.

Undersøgelsen viser, at:

1) Forskellen i skoleresultater mellem forskellige elevgrupper er øget kraftigt over tid, dels i relation til, om eleverne er født i Sverige eller ej, dels i forhold til forælderens indkomster.

2) Andelen af udenlandskfødte elever er steget kraftigt over tid, og de nyankomne bliver stadig ældre, når de starter i skole med det resultat, at der er kortere tid til at forberede dem til en ungdomsuddannelse.

3) At nytilkomne elever er kraftigt overrepræsenterede blandt det antal, der ikke får en grundskolekarakter, der giver adgang til videreuddannelse. I foråret 2020 havde en fjerdedel af afgangseleverne udenlandsk baggrund, men det gjaldt halvdelen af dem, der ikke opfyldt adgangskravene til en ungdomsuddannelse.

"Den her rapport handler ikke om, at vi som lærere vil skyde skylden på eleverne. Den handler ikke, om at vi vil have nogle andre elever, end vi har. Tværtimod".

"Vi udgiver denne rapport, fordi vi ønsker, at alle vores elever skal lykkes i skolen. Dét kræver, at alle elever kan få den støtte, de har brug for. Dét kræver resurser. Det vil vi vise med denne rapport", skriver de to formænd for Sveriges Lärare Johanna Jaara Åstrand og Åsa Fahlén i forordet.

"Det duer ikke længere med små reformer, som kun gør marginalt forskel. Nu må staten gribe ind og overtage hovedansvaret for skolevæsenet!"

Vil have profitten reinvesteret

Lærerforeningen mener, at den svenske stat skal stå for finansiering, resursefordeling og lighed i skolevæsenet, og at staten skal tage tættere styring med skolen via regionale skolemyndigheder.

De mener, at de skattepenge, som er afsat til at skabe en god skole, skal gå til det formål, og at profit og markedsskoler skal udfases.

Indtil det sker, skal selskaberne tvinges til at reinvestere profitten, lyder det fra den svenske lærerforening.

De mener også, at den svenske stat skal tage ansvar for, at alle børn kan blive undervist af faguddannede lærere, og at lærerens professionelle vurdering bliver afgørende i tildelingen af specialundervisning og støtte.

Powered by Labrador CMS