Debat

Fremragende forslag at afskaffe afgangsprøverne

En del resurser kan anvendes til noget mere fornuftigt. Vi kan undgå, at resurserne bliver spildt i et system, der forlængst burde være forandret til noget, der i højere grad passer med det globale samfunds krav om uddannelse udover Folkeskolen. Det er klart at (stort set) ingen længere kan nøjes med 9. klasses afgangseksamen, så den eksamen arbejdsgivere ser på, er selvfølgelig den eksamen, som ansøgeren har taget efter Folkeskolen. Derfor er eksamen i Folkeskolen i høj grad spild af tid.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er i høj grad undertegnedes erfaring som lærer i folkeskolen med flere års erfaring med forberedelse og afholdelse af eksamener, at det er mindst 80 % spild af tid. Så jeg vil gerne tale for forslaget om at afskaffe afgangsprøverne.

En af mine oplevelser er bl.a. elever, der stiller sig ved vinduet, hvor de kikker ud af det i hele forberedelsestiden, når de er lukket ind i forberedelseslokalet. Der bruger de f.eks. ved en historieeksamen 40-60 min. på at kikke ud af vinduet, da de ikke har behov for, at der står andet i deres papirer end det, at de har været til eksamen. Normalt har de ”kun” 40 min., men nogle elever har bedt om og fået 20 min. ekstra forberedelsestid, selv om de ikke bruger den. Dermed spildes op til én time af både lærers og censors tid for hver elev, der ikke har andre end de nævnte behov i forbindelse med eksamen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det burde da være klart for enhver, at den tid, som alle skatteborgere er med til at betale, hvad angår lærerens og censorens løn, den tid bør vel bruges bedre!

Her skal derfor også nævnes nogle få (3) men væsentlige af de mange fordele en sådan afskaffelse også kan føre med sig:

(a) Lærere kan bruge den tid, de før skulle bruge på at forberede eksamen, afvikle eksamen, være censorer osv. til at være ekstra lærere eller pædagoger, hvor det er nødvendigt, f.eks. pga. inklusionsopgaver. Eller tiden kan anvendes til at forbedre undervisningen, herunder opdatere den i forhold til globaliseringens krav.

(b) De penge, der før skulle bruges til at transportere censorer land og rige rundt til eksamener, kan f.eks. bruges til bedre undervisningsmaterialer og/eller ekstra lærere eller pædagoger, hvor det er nødvendigt, f.eks. pga. inklusionsopgaver.

(c) Derudover bruges der fra central side jo også en del resurser på at lave eksamensoplæg til skriftlige eksamener. De penge kan også anvendes meget bedre, f.eks. til inklusionsopgaverne og bedre IT- og andre undervisningsmaterialer.

Håber forslaget bliver til virkelighed.