Forskning
»Forældreintra er udtryk for et intensivt skole-hjem-samarbejde, hvor skolen altid kun er et klik væk. Frirummet til andet end et skolebarn og en skolefamilie bliver voldsomt indskrænket«, siger ph.d. Karen Ida Dannesboe.
Forældreintra gør børn til jaget vildt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Engang gik der et jerntæppe ned mellem skole og hjem. Sådan er det ikke mere, konstaterer Karen Ida Dannesboe, der har interviewet elever i 6. og 7. klasse i forbindelse med sin ph.d.-afhandling. I dag åbner forældreintra nemlig en 24-timers kanal mellem skole og hjem til stort ubehag for mange elever, fastslår forskeren.
»Rigtig mange børn bruger en del kræfter på at kontrollere, hvor meget deres forældre får at vide om deres skoleliv. De er ikke nødvendigvis imod, at deres forældre er informerede, men de vil gerne vide om hvad, og det er svært at holde styr på, når skole og hjem pludselig kan kommunikere hen over hovedet på dem«, siger Karen Ida Dannesboe.
»Jeg håber, at min ph.d.-afhandling kan få skolerne til at reflektere over, at forældreintra som redskab kan have den uheldige effekt, at man går bag om børnene. Familier kan have brug for at være andet end en skolefamilie, måske specielt for børn, som har det svært, og som har brug for et pusterum«, tilføjer hun.