”Jeg mener, at vi politikere i mindst 20 år har lovgivet på det forkerte", siger Radikales Lotte Rod.
Martin Stampe
Ikke nok at luge ud i dårlige reform-regler:
Ifølge R er politikernes vigtigste opgave at fremme formålsstyret undervisning
Der skal laves politik på skoleområdet på en ny måde i næste valgperiode, hvis det står til de Radikale. Politikerne bør i langt højere grad arbejde for at fremme formålet med at lave skole, mener partiet.
Tre Radikale mærkesager
- Sætte skoler fri fra lange skoledage, Fælles Mål og
målstyringstænkning, nationale test og det skal være op til skolerne, om de vil
afholde afgangsprøver.
- Partiet ønsker at gentænke
udskolingen, da man mener, at elever tænker for meget
på karakterer og eksamen fra de starter i 7. klasse. Der skal laves et
omfattende udviklingsarbejde for i fællesskab at udvikle nye måder at afslutte
fagene på i stedet for afgangsprøver.
- Partiet vil indføre en lærergaranti. Partiet
vil sætte midler af til flere lærere i skolen, og der skal arbejdes hen imod en
egentlig lærer-elev-ratio, så der er en ekstra lærer (eller pædagog) i
størstedelen af timerne, begyndende med indskolingen.
Valgdatoen nærmer sig, og traditionen tro betyder det en
kraftig stigning i mængden af politiske udmeldinger.
Nu er tiden kommet til de Radikale, der slår på tromme for,
at skolepolitikerne får en anden rolle i den kommende valgperiode.
Ifølge partiets undervisningsordfører Lotte Rod skal det være
slut med traditionelle politiske aftaler, der typisk indfører nye regler på skoleområdet.
Politikerne bør i stedet tage formål, retning, værdier og rammer langt mere
alvorligt.
”Jeg mener, at vi politikere i mindst
20 år har lovgivet på det forkerte. Det bliver vi nødt til at have en diskussion
med hinanden om og vende vores rolle som politikere på hovedet”, siger Lotte
Rod.
”Hvis jeg får lov til at
bestemme, skal vi faktisk ikke rigtigt lave nogle nye love eller regler i næste
valgperiode. Til gengæld skal vi interessere os for formålet og værdierne, og
så skal vi tage lederskabet på os og sikre, at skolerne har rammerne til faktisk
at lave den undervisning, som lærerne brænder for”, lyder det videre fra den Radikale
ordfører.
Meddelsbog ligner nogle steder
elevplanerne
Lotte Rod har et eksempel med på,
at politikerne er for dårlige til at tage et større ansvar for skolens formål
og værdier.
Her peger hun på den politiske
aftale, der blandt andet afskaffede de udskældte elevplaner med en meddelelsesbog.
Kigger man alene på aftalen, er den god, fordi politikerne ikke har påhæftet meddelelsesbogen
med en række konkrete krav. Alligevel ser hun nogen steder, at meddelelsesbogen
ikke er blevet, som hun havde håbet.
”Det lykkedes os at blive enige
om, at en meddelelsesbog faktisk bare kan være et hæfte, fordi vi ikke satte
nogen specifikke krav til den. Alligevel er der nu lærere, der oplever, at
meddelelsesbogen ligger i samme system, som elevplanerne gjorde. Det vil sige,
at friheden ikke er nået ud til lærerne”.
”Det er et eksempel på, at der
er behov for, at vi laver politik på en anden måde”, siger hun videre.
Ifølge Lotte Rod var det også
forfejlet at tro, at undervisningen i folkeskolen blev meget mere praksis-musisk
ved, at man gjorde det obligatorisk, at alle landets elever i 7. og 8. klasse
skal have et praksis-musisk valgfag.
”Når jeg taler med lærerkredse, har jeg mødt håndværk og design-lærere, der tidligere var sløjdlærere,
som siger, at der for 10 år siden var nogle helt andre faglokaler med mange
flere materialer. Det er et eksempel på, at vi laver en regel uden at tage
ansvar for, om lærerne har tid til at forberede den praktiske undervisning, og om
der er tilgængelige faglokaler og materialer nok”.
Kommuner skal også holde fingrene
fra skolen
Betyder det, at der skal ikke
skal laves politiske aftaler i den næste valgperiode udover at give skolerne
flere penge for at sikre rammerne?
”Vi ser gerne, at skolen får
meget mere rum til, at elever kan skabe og være kreative. Men i stedet for at sige: ’Nu skal alle skoler lave praktisk-musisk undervisning i to timer på
denne her måde’ eller lave en regel, så skal vi understøtte den pædagogiske
samtale på den enkelte skole. På den måde er det op til den enkelte skole at
udvikle måden at gøre det på, ligesom man ser lærerne udvikle og forme deres
fag og undervisning”.
Frygter du ikke, at kommunerne i
højere grad vil styre skolen, hvis Christiansborg bliver bedre til at holde fingrene
fra skolen?
”Dér skal vi bestemt ikke hen. Skolerne
skal have friheden og ikke kommunerne. Det er blandt andet en mærkesag for mig,
at skolerne får beslutningen over materialer tilbage fra kommunerne. For virkelig meget undervisning
er bundet af, at lærerne kun har én bestemt portal til rådighed frem for, at de
selv på skolen kan vælge at have en mangfoldighed af materialer”.