Anmeldelse
Fra konflikt til dialog i skolen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Konflikthåndteringsmetoden mediation kan bruges i flere sammenhænge, men denne bog redegør særligt for denne og andre metoder til fremme for skolens samarbejdsmiljø. Det er tre år siden, at førsteudgaven udkom, og nu foreligger der en anden udvidet og revideret udgave af bogen, hvor der blandt andet er godt nyt om mægling i skolen. De øvrige metoder, der arbejdes med, er for eksempel aktiv lytning, girafsprog, cirkelsamtale og forumspil.
Bogens første kapitler beskriver konfliktens natur og typiske måder at møde konflikterne på. De almindelige måder at trappe en konflikt op på omtales. Der er også et rigtigt godt kapitel om lærerens vigtigste redskab, der er sproget, og der ses på sprogets muligheder for at blokere eller åbne for udvikling og samarbejde. Desuden ses der på børnenes brug for medansvar i konfliktløsning, og der gives gode eksempler på, at børn besidder mange kompetencer til selv at kunne løse mange problemer.
De mange modsatrettede forventninger i skolen er ikke blevet færre i de tre år, der er gået, siden førsteudgaven udkom. Så har man ikke læst førsteudgaven, bør man bestemt skynde sig ud at købe andenudgaven. Bogen henvender sig til lærere i teamsamarbejde, skoleledere og lærerstuderende. Det er en spændende og brugbar bog med mange gode ideer til fremme for den gode skole. Lad denne andenudgave blive lige så godt brugt, som førsteudgaven blev det.