Anmeldelse

Evaluering og læring

2. udgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evaluering er nu mere end nogen sinde på skolernes dagsorden, hvorfor der selvfølgelig er god mening i at opdatere bogen "Evaluering og læring" fra 2002. Andenudgaven er ajourført således, at der er taget højde for, at "Fælles Mål" nu har erstattet de tidlige "Klare Mål". Tillige er der tilføjet en såkaldt "analyse og vurdering" af betydningen af Pisa-undersøgelserne. Indholdet er ellers grundlæggende som i førsteudgaven.

Formålet er stadigvæk at "formidle grundig og alsidig viden om teori og praksis inden for intern evaluering". Bogen skal give lærerne indsigt i forskellige test- og evalueringsformer, for at de bedre kan tage stilling til deres anvendelse i undervisningen. Lærerne skal gøres kritisk reflekterende i relation til problemstillinger, de møder inden for læring.

Bogen forsøger således at give et overblik over sammenhængen mellem test- og evalueringsformer og læring. Den tager afsæt i de historiske perspektiver - og den forholder sig problematiserende til nogle at de selvevalueringsformer, som vi anvender i skolen i dag.

Som brugsbog for almindelige lærere på gulvet er den desværre for teoretisk. Der skal mere end almindeligt overskud - og interesse - til for at kaste sig over den, tror jeg.

Lærerstuderende vil - eller snarere skal - sikkert læse bogen som en del af studiet. Måske styrker det forståelsen og evalueringsindsatsen, når de står i skolestuen - eller også har de nok andet at forholde sig til på det tidspunkt? Som ved omtalen af førsteudgaven synes jeg fortsat, at det kunne være spændende, om en sådan bog blev til i et samarbejde mellem en fremragende teoretiker - som forfatteren her er - og så en lærer fra det virkelige liv.

Hvordan styrker man så forståelsen for og arbejdet med evaluering og læring i skolen? Desværre nok ikke ret meget ved at læse denne bog.