Anmeldelse

Praksisforskning som videnskabende proces

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og pædagoger ved Outrup Skole og i Outrup Børnehave - Outrup nordvest for Varde - har været igennem et udviklingsarbejde med kursus om konflikthåndtering for at styrke dén side af det daglige pædagogiske arbejde. Det er der ikke noget usædvanligt i.

Det er heller ikke usædvanligt, at udviklingsarbejdet er foregået i tæt samarbejde med et CVU, her CVU Vest, som hører hjemme i Esbjerg, og som blandt andet omfatter lærerseminariet i Ribe og pædagogseminariet i Esbjerg.

Det usædvanlige ligger i, at CVU Vest har investeret i - i tæt samarbejde med institutionerne - at gøre udviklingsarbejdet til et forskningsprojekt. Et forskningsprojekt om praksisforskning.

Derfor ligger der nu en kompetent, lille og letlæst bog om, hvordan en konkret udviklingspraksis er blevet tilrettelagt og dokumenteret, metodisk og systematisk, og bogen kan både komme en daglig professionspraksis til gode og samtidig udvikle brugbar teori om praksisforskning. Herligt.

CVU Vest-bogen og udgivelser fra andre CVU'er er sikre forårsbebudere. De er gode varsler for det savnede og længe ventede gennembrud for de større uddannelsescentre, som lige nu bliver større med frivillige sammenlægninger - og som Globaliseringsrådets forslag om "regionale højskoler" (et noget malplaceret navn) kan gøre endnu større. Selvfølgelig er der tidligere kommet masser af rapporter om projekter, undersøgelser og udviklingsarbejder, men konceptet for produktionen er ved at skifte. Videnproduktionen er allerede nu ved at blive langt mere synlig, mere målrettet, mere funktionel. Og så er den dansk.