Ny struktur klar

Først i det nye år ligger et forslag færdigt til en ny struktur for de pædagogiske institutioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige efter nytår modtager undervisningsministeren et forslag til den fremtidige institutionsstruktur på det pædagogiske område.

Forslaget er udarbejdet af et internt udvalg i ministeriet.

Udvalget skal give sit bud på, hvordan den pædagogiske forskning, grund-, efter- og videreuddannelse skal organiseres i fremtiden, men det er institutionsstrukturen, udvalget først kaster sig over, siger styrelseschef Ivan Sørensen, formand for udvalget.

- Vi vil forsøge at fastholde en indholdsmæssig og fordomsfri tilgang til opgaven. Vi vil først og fremmest spørge os selv: Hvilke udfordringer vil dette område møde i fremtiden? Hvad skal området beskæftige sig med? Og hvordan kan man ideelt set organisere området? Men på et tidspunkt fanger virkeligheden, og så må vi give vores bud på de praktiske og organisatoriske konsekvenser, analysen får for de nuværende institutioner.

I den første december-uge afsluttede det ministerielle udvalg samtalerne med de forskellige interessenter, der er på området, det vil blandt andet sige Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagoghøjskole, Kommunernes Landsforening, seminarierne, BUPL, Danmarks Lærerforening og Danmarks Pædagogiske Institut.

Udvalget har lyttet til interessenterne og deres argumenter, men det endelige forslag bliver ikke nødvendigvis en sammenskrivning af eller en fællesnævner for de forskellige institutionssynspunkter. Ivan Sørensen siger:

- Vi har lyttet til dem, som arbejder på området til daglig, og på den baggrund tager vi en beslutning og laver forslaget, som vi synes, det skal se ud. Vi har fået til opgave at lave et forslag til den fremtidige institutionsstruktur - ikke at skabe konsensus.

Forslaget er næppe helt færdigt, når det bliver præsenteret for ministeren i en af de første uger efter nytår, men det er det formodentlig, når Folketinget den 4. februar skal drøfte institutionsredegørelsen. Den pædagogiske forskning og de pædagogiske grund-, efter- og videreuddannelsers institutionelle fremtid vil i den forbindelse blive taget op til særlig behandling, og udvalgets forslag vil indgå som et element i den debat.

På Danmarks Lærerhøjskole venter man spændt på udvalgets forslag.

I Evalueringscentrets rapport om Lærerhøjskolen, som blev offentliggjort her i efteråret, blev der anbefalet forskellige institutionelle ændringer, som alle ville få afgørende indflydelse på skolens fremtid, og pressen var meget kritisk over for Lærerhøjskolen, da rapporten blev offentliggjort. Men der er ikke nogen direkte forbindelse mellem evalueringsrapporten og udvalgets arbejde, siger Ivan Sørensen:

- Rapporten evaluerer højskolens nuværende praksis og giver råd for de nærmeste år, men i udvalget forsøger vi at se meget længere ind i fremtiden.

Også på Danmarks Pædagoghøjskole holder de vejret. Skolen har nemlig alvorlige likviditetsproblemer, og det kan godt påvirke strukturudvalgets arbejde.

Mikkel Hvid er freelancejournalist