Kvalitet i spalterne

DLF vil give offentligheden et korrektiv til mediernes skæve billede af folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi ved det. Forældrene ved det. Og et stort flertal i befolkningen ved det - folkeskolens lærere leverer kvalitetsarbejde, siger DLF's næstformand, Tom Egholm.

- Det ser man ganske vist ikke, hvis man kun kigger i medierne. Men det var da værre, hvis det var omvendt, så vi kun havde et godt image i medierne, fortsætter han og begrunder sine påstande i Finansministeriets nyeste og tidligere undersøgelser, der klart viser, at der i befolkningen og blandt forældre er tilfredshed med lærernes arbejde og tillid til, at det er seriøst og godt, det, der sker i folkeskolen.

- Men hvorfor så bruge penge på en medieoffensiv?

- Fordi det er ubehageligt som lærer hele tiden at blive banket oven i hovedet med avisers og tv's letkøbte skolehistorier. Derfor sætter vi ind med en kampagne i januar.

- Tror I, at I kan købe jer til en anden holdning i medierne?

- Det kan vi selvfølgelig og heldigvis ikke. Men på kongressen for to måneder siden besluttede vi at forsøge os med et korrektiv til det skæve billede, som hele tiden tegnes. Derfor har vi så allieret os med professionelle kommunikationsfolk fra reklamebureauet Grey, som sammen med DLF's informationsafdeling skal give et på en gang seriøst og humoristisk modspil. Vi véd, at vi ikke kan ændre alverden med en medieoffensiv, men vi vil vise, at vi arbejder for en kvalitetsskole, og vi vil vise, hvad der kan ske, hvis skoleejerne lader kvaliteten dumpe. Når vi gør det nu, hænger det selvfølgelig sammen med, at alt tyder på, at de kommende overenskomstforhandlinger vil blive endog meget vanskelige.

Kvalitetsudvikling i dialog

- På forrige kongres i 1997 vedtog vi projekt 'Kvalitetsudvikling i dialog', fordi vi ville sætte fokus på al den liv og grøde, der er i folkeskolen, og til dato har vi registreret knap 2.000 udviklingsprojekter i foreningens database. (1.939 projekter i 190 kommuner per 3. december. Redaktionen)

Det er kun toppen af isbjerget. Hvert projekt står på et fundament af solidt hverdagsarbejde.

- Med registreringen vil vi dokumentere det, vi hele tiden har sagt: at lærerne sprudler og knokler. Samtidig med at det billede, mange medier giver, nærmest viser en skole i stagnation.

- Med vores kampagne vil vi forsøge at skabe større forståelse for dét at undervise; og i samarbejdet med kommunikationsfolkene har vi lagt vægt på, at vi ikke vil bruge børnene som gidsler for vores synspunkter. Vi vil vise, at al kvalitetsundervisning kræver tid - uanset om det foregår i folkeskolen, på tekniske skoler, gymnasier eller andre steder. Tid til forberedelse og bearbejdning. Tid til fordybelse, samarbejde og fortsat fornyelse, siger Tom Egholm. Han tilføjer, at det ser ud til, at en lang række underviserorganisationer også gennemfører en fælles mediekampagne.

- Du er ikke nervøs for, at det af andre lønmodtagere kan opfattes som en gang læreregoisme?

- Vi er med i en fælles kommunal forhandlingsorganisation, KTO. Der må man give og tage for at nå til et afbalanceret resultat. Jeg véd, at de andre grupper har forståelse for vores situation. Det er jo helt uhørt, at Christiansborg-politikere og ministerier - som slet ikke har part i overenskomsten - blander sig kraftigt i vores forhold. Senest har vi set, hvordan finanslovspartierne går ind og tyvstjæler pensionspenge ved helt ensidigt at opsige en gammel aftale. Vi ser, hvordan der trues med indgreb i vores arbejdstidsaftaler og så videre. De problemer forstår de andre organisationer, derfor er jeg sikker på, at vi har opbakning til vores kampagne, der er planlagt i et tæt og godt samarbejde med foreningens decentrale led. Ideen er at støtte medlemmernes og kredsenes aktiviteter, så jeg er overbevist om, at de tager godt imod initiativet.

Mediekampagne

Mellem jul og nytår sender Danmarks Lærerforening en kampagneavis ud til alle medlemmer, så de kan læse om den medieoffensiv, som foreningen sætter i gang i januar.

Kampagnen gennemføres i samarbejde med reklamebureauet Grey København. Den vil indeholde både landsdækkende og lokale tiltag, og der vil blandt andet blive brugt annoncer i dagblade og reklameret på busser.