Blå fisk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har forstand på leg og læring, men ikke på dansk og matematik. Lærerne har indfaldsvinklen på, hvad børnene skal kunne. Vi ser på børnenes udvikling, siger formanden for den lokale BUPL-afdeling (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) i Rødovre, Mogens Mathiesen.

Han kommer med et eksempel:

- Læreren sætter børnene til at lave blå fisk. De skal bruge hvidt karton, som de maler blåt. Pædagogen spørger, hvorfor børnene ikke bare bruger blåt karton.

Læreren forklarer, at det er, fordi børnene skal lære at arbejde med farven.

- Her vil det helt klart være en styrke i samarbejdet mellem lærer og pædagog, at de har talt sammen i forvejen, så læreren kan fortælle, hvorfor børnene skal male det hvide karton blåt, siger Mogens Mathiesen.

Han mener, at læreres og pædagogers forskellige faglighed er en styrke i samarbejdet. Og at pædagogerne ofte er bedre til at tale med 'de vanskelige' forældre.

- Vi ser mindre på, om barnet er god eller dårlig til matematik. Vi har en tættere kontakt.

Lærerkredsformand Stig Winther Hansen fremhæver, at undervisning bygger på undervisningsplaner, evaluering, stofudvælgelse og metodik.

- Det er ikke dét, fritidspædagogik bygger på. Pædagogen giver børnene et tilbud, der er frivilligt.