Proaktive unger

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antropolog Niels Helge Olsen bliver temmelig nostalgisk og i skidt lune, når han vender tilbage til barndommens villakvarter, hvor der ikke længere spilles fodbold overalt, men ungerne sidder inde, blege og tyndarmede, og drikker cola og spiller gameboy-spil. Men folkeskolen derimod:

'Eleverne opflaskes i dag med inspirerende projektarbejde, selvstændig informationssøgning og planlægning af egne arbejdsprocedurer. Og så kan de arbejde i grupper, poderne, hvilket vi aldrig fik lært, for dengang var gruppearbejde lig frikvarter, og ve den arme stakkel, som formastede sig til at engagere sig i arbejdet - ud måtte han, ud på sidelinjen, ud i den sociale periferi, den forræder, den overløber, den morakker', skriver Niels Helge Olsen i en kommentar i dagbladet Information. 'Alle snakker om den kriseramte folkeskole. Men sammenligner man nutidens vibrerende folkeskole med folkeskolen anno 1980, fremstår den som et slaraffenland af muligheder for udfordringer for proaktive unger, der stiller krav . . .'