Krav om miljøregler

Fem organisationer skriver til politikere om at indføre regler og standarder for skolemiljøet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hvis regeringens plan om et sikkert og sundt arbejdsmiljø år 2005 skal lykkes, er det på høje tid (. . .) at inddrage eleverne under en arbejdsmiljølovgivning', skriver de fem organisationer, der er gået sammen om at sikre elevernes arbejdsmiljø, i et brev til undervisningsministeren, arbejdsministeren, Folketingets partier og uddannelsesudvalg.

De fem organisationer er Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, de to elevorganisationer DEO og FLO samt Astma-Allergi Forbundet.

Henvendelsen sker, fordi en rundspørge, som Skole og Samfund iværksatte, viste, at de fleste skoler har mindst ét problem med elevernes fysiske arbejdsmiljø, og fordi undervisningsministeren først lovede, at der kom et regelsæt på området, men derefter trak løftet tilbage igen.

Organisationerne fremhæver, at et stigende antal børn og unge lider af astma og allergi, og at skolernes dårlige indeklima er en medvirkende faktor, skolemøblerne passer ikke til børnene og er nedslidte, og rengøringen er ikke god nok.

I brevet til beslutningstagerne kræver organisationerne, at reguleringen af skoleelevernes arbejdsmiljø må omfatte, at der ved lov indføres regler for en minimumsstandard for indeklimaforhold i undervisningslokaler og opholdsrum, for støj i undervisningslokaler, opholdsrum og skolefritidslokaler, en rengøringsstandard samt regler for toilet og garderobeforhold. Elevernes arbejdsmiljøforhold skal omfattes af bestemmelserne for arbejdspladsvurdering, elevulykker skal registreres med henblik på forebyggende indsats, og reglernes overholdelse skal kontrolleres af Arbejdstilsynet.

Desuden mener organisationerne, at der på alle skoler skal oprettes elevsikkerhedsorganisationer, der samarbejder med eller indgår i skolens sikkerhedsorganisation. Dette skal også sikre, at eleverne vænnes til at medtænke spørgsmål om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, hvilket er en klar pædagogisk gevinst.hela