Debat

Større gennemslagskraft– en stor udfordring

Kvalitetsudvikling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen bør have mulighed for en kvalitetsudvikling på linje med det øvrige samfund, hvis folkeskolen fortsat skal være et attraktivt tilbud til alle borgere i Danmark. Det har været Danmarks Lærerforenings budskab i forbindelse med diskussionerne om kommunernes økonomi. Det er ikke udtryk for »socialistisk propaganda«, men en nøgtern konstatering af, at et stigende antal borgere vil bruge den styrkede privatøkonomi til at købe et alternativt tilbud, hvis den kommunale folkeskole ikke har mulighed for at leve op til borgernes forventninger.

En helt afgørende forudsætning for at kvalitetsudvikle folkeskolen er, at den enkelte lærer påtager sig ansvaret for den konkrete undervisningssituation. Vi skal derfor undgå centrale tiltag, der reelt underminerer lærernes ansvar. Vi skal derimod fokusere på lærernes muligheder for at lave god undervisning og dermed lærernes muligheder for at påtage sig ansvaret. Og i forlængelse heraf skal vi gennem styrket pædagogisk ledelse sikre, at lærerne også påtager sig ansvaret. Dette synspunkt er ikke udtryk for, at vi blot konsekvent modsætter os udspil fra den nuværende forligskreds bag folkeskoleloven. Det er derimod et udtryk for, at vi er vores store ansvar for folkeskolen bevidst.

Disse overordnede synspunkter er og har været udgangspunktet for Danmarks Lærerforenings arbejde. Med dette udgangspunkt er Danmarks Lærerforening kommet med en perlerække af konstruktive forslag til at styrke folkeskolen. I stedet for konstruktivt med- og modspil til disse forslag møder vi ofte blot den påstand, at lærerne bare er imod enhver forandring. Det er hamrende frustrerende.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal imidlertid fortsat komme med vores konstruktive forslag. I modsat fald havner vi i præcis den bås, diverse spindoktorer og lederskribenter forsøger at placere os i: en gruppe, der bare brokker sig. Samtidig har vi brug for at intensivere drøftelser om, hvordan vi får større gennemslagskraft for vores mange forslag til at gøre en god skole bedre. Her ligger der en stor fælles udfordring for hele Danmarks Lærerforening.

»En helt afgørende forudsætning for at kvalitetsudvikle folkeskolen er, at den enkelte lærer påtager sig ansvaret for den konkrete undervisningssituation. Vi skal derfor undgå centrale tiltag, der reelt underminerer lærernes ansvar«