Faglighed udelukker ikke kreativitet

Dansk Folkeparti vedkender sig et politisk pres på lærerne for større faglighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har spurgt ordførerne fra regeringspartierne og regeringens støtteparti om deres syn på kreativitet i folkeskolen.

I dette nummer svarer Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti. Hvad Venstre og De Konservative mener, kan læses i de kommende uger.

Hvad gør Dansk Folkeparti for at få kreativiteten til at blomstre i folkeskolen?

»Jeg ved ikke, om vi gør noget specielt for det. Det er min opfattelse, at det går ganske udmærket med kreativiteten i folkeskolen, og at der er en kultur, der lægger vægt på kreativiteten. Så jeg tror ikke, der er behov for mere politisk vægt dér. Vi har jo vores profil på fagligheden og på fortrolighed med dansk kultur. Dér indgår også en kreativ tankegang.

Hvad betyder test i folkeskolen i forhold til kreativitet? Kan det dæmpe noget?

»Nej, det mener jeg ikke. Jeg går ind for test for at evaluere eleven, det er sundt for eleverne en gang imellem at blive hørt og kunne se, hvilket standpunkt de har. Det lægger pres på eleverne for at finde løsninger og for at udmærke sig i undervisningen, så de arbejder sig hen imod prøven«.

Tidligere formand for Det musiske Udvalg - Ole Albæk - mener, at lærerne i dag er bange for at blive klandret for ikke at være faglige nok - for ikke at opfylde lovens præmisser, fordi de ikke respekteres. Dét går ud over det musiske element, det legende. Er du enig i det?

»De fag, der umiddelbart slår mig som kreative, er håndarbejde, sløjd og musik - det er dér, hvor man virkelig skal udfolde sine kreative evner. Men jeg synes da, at det er ubehageligt, hvis lærerne oplever kreativitet og faglighed som modsætninger. Det er trist. Jeg mener, det er en fordom. Faglighed udelukker ikke kreativitet«.

Så det er ikke noget, du oplever?

»Jeg medgiver, at der er et vist politisk pres for, at lærerne har øget fokus på fagligheden. Det er jeg jo selv skyld i, og det vedgår jeg mig. Og jeg mener det. For fagligheden skal også højne lærernes respekt i folkeskolen, det er det væsentligste, men derudover er der alle mulige underpunkter som for eksempel kreativitet«.

pai@dlf.org og hl@dlf.org