It - et columbusæg

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I august udgav Undervisningsministeriet 'Danmarks strategi for uddannelse, læring og IT', som bar overskriften 'Vi skal videre'. Strategien med mere kan findes på www.it-strategi.uvm.dk

I afsnittet 'At leve og arbejde i et vidensamfund' fastslås det, at læsning, regning og skrivning også er basale færdigheder i vidensamfundet. Det er oven i købet de elever, som bedst behersker disse færdigheder, der også er bedst til at udnytte IT i undervisningen. Jeg er fuld af beundring over den dybe indsigt.

Det er interessant, at skrivning nævnes i sammenhængen. Det kan vel så næppe betyde andet end skrivning på tastatur, måske den særlige form for håndskrivning, der benyttes på en PDA (Personal Digital Assistent) eller SMS-skrivning på mobiltelefon (Short Message Service).

Der står også: 'Netop IT-træningsprogrammer i læsning, stavning og regning giver gode resultater. Her kan det enkelte barn i fred og ro træne de færdigheder, som det er lidt længere tid om at tilegne sig'.

Så er næsten alle problemer jo løst. Eleverne, som skal bruge lidt mere tid, skal så bare gøre det. Så kan de bagefter profitere af den anden udnyttelse af IT i undervisningen. Det er jo mageløst.

Men hvorfra får eleverne den tid, de skal bruge i fred og ro? Matematiktimerne er ikke længere eller rigeligere for de elever, som har brug for lidt mere tid.

De kan selvfølgelig lade være med at deltage i andet og samle sig om at træne færdigheder på computeren, eller de kan bruge tiden hjemme. Når de så har lært tabellerne, eller hvad det nu er, vil det vise sig, at disse færdigheder alligevel ikke rigtig er meningsfulde i vidensamfundet. Computeren kan nemlig tabellerne. Den skal i stedet fodres med information om, hvordan problemet skal løses.

Hvorfra ministeriet har viden om, at IT-træningsprogrammer i læsning og stavning giver gode resultater, ved jeg ikke. De forskningsrapporter er helt undsluppet min opmærksomhed. Men jeg vil sørme gerne stifte bekendtskab med dem, ligesom - tror jeg - mange andre lærere.