Idræt får et løft

Lærere, pædagoger og idrætsledere i Århus skal arbejde tættere sammen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen kender alle børnene, fritidshjemmet råder ofte over de attraktive eftermiddagstimer i hallen, og idrætsforeningen har kvalificerede trænere.

Det er udgangspunktet for forskningsprojektet 'Børn lærer gennem kroppen', der afvikles over de næste to år på fire skoler i Århus. Formålet er dels at styrke samarbejdet mellem de voksne omkring børnene, dels at se, om det ændrer børnenes hverdag, hvis de dyrker mere idræt.

'Nogle har misforstået projektet og tror, vi vil gøre børnene klogere gennem idræt. Det vil vi ikke. Vi vil afdække, hvordan idræt påvirker de sociale sammenhænge i børnenes liv. Om de bliver bedre til at engagere sig, tage initiativer, koncentrere sig og hjælpe hinanden', siger projektleder Henrik Løvschall fra Dansk Skoleidræt.

Samtidig vil kvaliteten af idrætsundervisningen på de fire skoler få et løft, fordi lærerne går på kursus sammen. De skal også mødes for i fællesskab at planlægge parallelle forløb om boldspil, leg, gymnastik og udeliv. Og da de otte lærere jævnligt skal være sammen med de involverede pædagoger og idrætsledere til gensidig inspiration, satser Henrik Løvschall på, at lærerne i højere grad end hidtil vil formidle de forskellige idrætstilbud uden for skoletid videre til børnene. På samme måde vil pædagogerne være mere opmærksomme på at tænke idræt ind i deres dagligdag.

Idrætslærer Peter Wang fra Samsøgades Skole er glad for, at han nu ved, hvem der står for idrætten i skolefritidsordningen.

'Jeg har en drøm om, at vi hvert år får hele skolen til at summe af volleyball, redskabsgymnastik eller en anden idræt på én gang. Det kan lettere lade sig gøre, når vi kender hinanden på tværs af skolen', siger Peter Wang.

Gør spillet levende

En del af børnene på de fire skoler dyrker idræt i forvejen. Men ved at få lærere, pædagoger og idrætsledere til at se mere bredt på, hvad idræt også kan være, håber Henrik Løvschall at få endnu flere børn med.

'Drengene hænger ofte ved computeren og spiller spil, hvor krigere mødes i et opgør. Hvis vi laver et tema om stunt og bygger en kopi af spillet op i gymnastiksalen, kan drengene sætte sig selv ind i handlingen. De kan selv være med til at bygge banen og reglerne op. På den måde bliver de aktive i mere end én forstand', siger Henrik Løvschall og peger på, at kampsport kan være en anden indgangsvinkel til de inaktive drenge.

'Lærerne har brug for at blive mere bevidste om børnenes kropslige dimension. Ofte er det nødvendigt at sætte ind her for at hjælpe barnet i gang med noget fagligt', siger Henrik Løvschall.

Det kan den gode idrætslærer allerede, mener Peter Wang. Men som idrætslærer kan han godt føle sig ensom i sit fag. Derfor ser han et andet perspektiv i projektet.

'Forældrene går mere op i, om deres børn lærer at læse, men projektet kan måske få dem til at se kvaliteter i det, vi laver i idræt. Det giver et godt grundlag at snakke om motorik', siger Peter Wang.