wwwi børnehøjde

Nexø Skole er med i et globalt projekt over Nettet, hvor børn fortæller andre børn om deres liv

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man lærer mere, når det er andre børn, der fortæller. De bruger nemlig ikke sådan nogle mærkelige ord. Og så fortæller de også kun, hvad de syntes er vigtigt', siger Ann-Louise og Tina fra 6.b på Nexø Skole, mens de hastigt kigger op fra deres tegning fyldt med sommer, sol og bornholmske klipper; noget af det, som er vigtigt i deres verden. Tegningen er til deres kammerater i de 14 lande, som er med i 'European Kids'. Her fortæller børn fra ni til elleve år med deres egne ord og billeder andre børn om de traditioner, der er i deres liv; til hverdag, i skole og til fest. Og da skolerne er placeret både på landet, i byen, på små og store øer, i Øst- og Vesteuropa og så langt væk fra Europa som Australien og USA, er der en god chance for, at bidragene tegner et bredt billede af verden. Et katalog over landene set i børnehøjde.

For Nexø Skole er 'European Kids' en naturlig følge af en række andre IT-aktiviteter. Det startede for fire år siden, hvor EU's kontor for international udveksling ringede og spurgte, om skolen havde en biologilærer, der kunne tænke sig at komme til et seminar i Schweiz. Det konkrete resultat af seminaret blev et biologiprojekt, 'Copol', under Comenius, hvor kommunikationen mellem de fem involverede lande fortrinsvis foregik gennem IT, og hvor lærerne producerede og distribuerede undervisningsmateriale til hinandens elever - på Nettet. Se www.home6.inet.tele.dk/copol/index.html

Året efter blev en af skolens lærere, Eric Veitch, koblet på et udvekslingsprojekt med Belgien. Også her foregik kommunikationen på Nettet. I mellemtiden spurgte Undervisningsministeriet ham, om han som engelskkyndig - han er amerikaner af fødsel - kunne tænke sig at deltage i et andet EU-projekt, 'Virtual School', der er placeret under www.eun.org

'Det synes jeg var vældigt sjovt. For jeg havde lige været på tænd og sluk-kursus, og så skulle jeg lave Internetprojekt', siger Eric Veitch, der også var aktiv i et lærerhøjskoleprojekt sidste år. Resultatet kan ses på www.sundsam.subnet.dk

Under 'Virtual School' var der et diskussionsforum. Det bød på utallige muligheder for at komme i kontakt med andre institutioner. Blandt andet var der en skole i Italien, der søgte deltagere til deres netdays-projekt, 'europe@nkids'. Det meldte Nexø Skoles nuværende 6.b sig på.

Overskriften er 'Folklore and Tradition in European Countries from the Childrens Point of View', og de videre ønsker med projektet er at fremme læreres og elevers dialog og udveksling og styrke kendskabet til multimedia. Gerne så meget, at det ender med, at der udveksles og produceres undervisningsmateriale, men foreløbig gælder det børnenes egne bidrag.

Klassens oprindelige plan var at afsætte hele september måned til projektet. Der skulle de stifte bekendtskab med en lang række IT-programmer og teknikker, som ville sætte dem i stand til at producere flot materiale til en hjemmeside. Men sådan er det ikke blevet. For som så mange andre steder kræver et nyt skoleår omstruktureringer, hvilket har medført ændrede planer: Nu produceres tekster og billeder på gammeldags manér i hånden, først derefter scannes de ind og lægges ud på Nettet.

'Det er blevet et tretimersprojekt. Det er den tid, vi har. Det kan godt være, at det ikke er det allerflotteste, vi lægger ud, men vi har lavet noget. Det er nok ikke den mest pædagogiske måde at gøre det på, og det kan også være, at det er lidt hasarderet. Men på den anden side: Ligner det ikke forældrenes hverdag temmelig meget?', spørger Eric Veitch.

Så projektets stramme tidsramme tvinger eleverne til at præcisere. Samme krav om præcision træder i kraft, hver gang de bevæger sig ud på Nettet, hvor enorme mængder af usorteret viden vælter ind over hinanden - og ud over børnene.

'De kan bruge ufatteligt mange timer på ingen ting, og der er altid nogen, der bliver frustrerede over, at der er 3.300 muligheder. Så de skal lære at være kritiske, når de foretager søgning. En del af min forberedelse er at finde nogle steder, hvor jeg mener, der er nogle muligheder. Hvis vi for eksempel har om apartheid, så giver jeg dem nogle nøgleord: 'Malcolm X' eller 'Martin Luther King''.

Selvom Eric Veitch og hans elever er meget aktive med brugen af IT i undervisningen, sker det også, at eleverne slet ikke får lov til at bruge computeren - eller kopimaskinen. Det tvinger eleverne til at søge andre veje: Rejse sig fra stolen, måske endda gå ud af klasselokalet, hen til biblioteket eller ud i den virkelige verden og spørge nogle virkelige mennesker, der ved noget om det emne, de er i gang med at undersøge.

'Der er et hav af muligheder, det er ikke bare den der lille skærm, der kan noget. Man kan også selv, hvis man lige tænker sig om. Computerens kreativitet er meget begrænset. Det drejer sig om at bruge den forbandede computer som en integreret del af undervisningen - så det bliver sjovt'.-Lone Nyhuus er freelancejournalist

Computerens kreativitet er meget begrænset. Det drejer sig om at bruge den forbandede computer som en integreret del af undervisningen - så det bliver sjovtEuropean Kids

I 'European Kids' medvirker skoler fra følgende lande:

Italien, Spanien, Danmark, Portugal, Grækenland, Island, Tjekkoslovakiet, Rumænien, Slovenien, Litauen, Letland, Malta. Uden for Europa deltager en skole fra Victoria i Australien og en skole fra Wisconsin i USA. Man kan besøge skolebørnene fra de mange lande på http://scuole.provincia.ps.it/europeankids/

'European Kids' er en del af 'Netdays2000', et EU-projekt med det formål at styrke organisationers og institutioners lyst og mulighed for at integrere Nettet i undervisningen. Sidste år deltog 150.000 organisationer i 'Netd@ys Europe', et antal, som arrangørerne vurderer bliver langt større i år.

Hvis man ønsker sin idé eller sit projekt optaget i det officielle program for 'Netdays2000', skal man henvende sig på netdays-hjemmesiden. Foreløbig præsenterer siden 130 projekter, men der kommer flere til.

Indtil videre er der blot et enkelt projekt med dansk udspring, 'peoplesite', http://www.people.hojoster.dk

Det er et mødested på web'et for unge europæere, som er involveret i minoriteternes vilkår og rettigheder.

Til netdays-ugen har Undervisningsministeriet planlagt et projekt, 'The spirit of Leif'. Projektet er et samarbejde med de øvrige nordiske lande og en del af 'Viking'-netværket.

20.-27. november er international netdays-uge, men allerede nu er siden www.netdays2000.org værd at besøge.