Nej til racisme

Som lærere har vi en særlig forpligtelse til at undsige lavsindede holdninger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Irækken af elementer, der knytter sig til formålet med skolens virksomhed, nævnte jeg tolerance og demokrati. Jeg kunne også have nævnt begreber som solidaritet og humanisme. Begreber, som vi opfatter som stærkt forankrede og fundamentale i dansk kultur. Fundamentet har desværre på det seneste vist visse tegn på svaghed. Vi danskere er ikke så gode, som vi går og tror og gerne vil anses for at være. Den indre svinehund får lov at stikke sit hoved frem i et omfang og på en måde, der ville være helt utænkelig for ikke længe siden.

I år er det Europæisk År mod Racisme. Det er unægtelig en noget speciel måde, det på det seneste er markeret på her i Danmark. Som lærere i den danske folkeskole tager vi klart afstand fra fremmedhad, racisme, snæver nationalisme og enhver form for intolerance over for fremmede, uanset om de er gæster, flygtninge eller indvandrere.

I Danmarks Lærerforening lægger vi vægt på vores internationale solidaritetsarbejde, og vi har en lang tradition for konkrete bistandsarbejder i udviklingslandene. Vores holdning som lærere i den danske folkeskole er båret af den samme ånd. Solidaritet og tolerance i det fjerne og i det nære mellem mennesker. Som lærere har vi en særlig forpligtelse til at stå frem, sige vores mening. Vi tager afstand fra fremmedhad og racisme. Vi undsiger lavsindede holdninger!