Ledelse skal ske i tæt dialog

Skolelederne hører til i Danmarks Lærerforening

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen skal ledes, og den skal ledes godt. I Danmarks Lærerforening fokuserer vi i disse år på, hvad der er god ledelse i folkeskolen - og på forudsætningerne for god ledelse. Det gør vi blandt andet, fordi vi og mange andre erkender, at god ledelse er en meget vigtig forudsætning for at samle og mobilisere de mange kræfter og talenter, der skal til for, at der sker en kvalitetsudvikling af folkeskolen.

I Danmarks Skolelederforening og Danmarks Lærerforening har vi haft som fælles forudsætning, at skolelederne hører til i Danmarks Lærerforening. Dette er stadig udgangspunktet for en løsning af de organisatoriske og øvrige problemer, som vi har diskuteret i foreningen i meget lang tid. Og det er også grundlaget for det forslag, som hovedstyrelsen fremlægger.

Der er meget vægtige grunde til, at skolelederne skal være organiseret i Danmarks Lærerforening.

Kvalitetsudviklingen i folkeskolen er afhængig heraf. Opretholdelse af uddannelseskravet til lederne er tæt forbundet med, at vi er i samme organisation. Og skal vi videre med en slagkraftig lønstrategi for både ledere og lærere i folkeskolen, kræver det tæt samarbejde og en fælles strategi på alle niveauer i en stor fagforening.

Det konkrete forslag til løsning, som hovedstyrelsen fremlægger, er en løsning, der kan sikre lederne en varetagelse af de grundlæggende interesser, som alle medlemmer - uanset ansættelsesform - har et berettiget krav på, at Danmarks Lærerforening tager sig af.

God ledelse og kvalitetsudvikling i skolen hænger sammen. God ledelse i folkeskolen kommer ikke af sig selv. Læreruddannelsen er det uddannelsesmæssige fundament, og oveni skal der suppleres med yderligere uddannelse og efteruddannelse. Ledelse i folkeskolen sker i tæt dialog med de ansatte. Og naturligvis med børn, forældre og en lang række andre parter. I gensidig respekt og i fælles forståelse og værnen om folkeskolens grundlæggende værdier.

Det er en styrke for denne dialog og for samarbejdet, at skolelederne er medlemmer i Danmarks Lærerforening. Det er fælles mål og værdier, der står på spil. Det kræver styrke. I fællesskab er vi stærkest.