Frynsegoder

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mars og Venus

Til min 1. klasse stillede jeg spørgsmålet: 'Hvis I kunne vælge et eneste dyr, som I gerne ville være i stedet for at være menneske, hvad skulle det da være? I skal give en grund'.

Amalie: 'En fugl, så man kan flyve i skole'.

Emil: 'En elefant, som er det største dyr i verden'.

Dennis: 'En løve, for alle er bange for den'.

Britta: 'En hund, for den må sove i min seng'.

Niels: 'En blåhval, for det er den, der er det største dyr i verden'.

Laura: 'En mariehøne, for den er så pæn rød'.

Ann: 'En kattekilling, for de er så søde'.

Nikolaj: 'Må jeg vælge to dyr?'

Johnny: 'En flue, for den kan drille en voksen hele natten'.

Gosh, hvem sagde 'den lille forskel'?

Enhver kan komme i bekneb

I min 1. klasse fortalte jeg om Jesus og de 12 disciple på Genezareth Sø. I bogen fandt vi billeder af alle disciplene og sagde deres navne. Bagefter tegnede børnene hele seancen.

Få minutter senere kom Frank stormende op til mig for at vise sin tegning.

Midt på arket havde han tegnet en lille båd med tre særdeles tynde disciple om bord.

Ærgerligt pegede jeg på dem og talte: 'En, to, tre . . . kan du ikke huske, hvor mange der var?'

'Jo, jo, jo, men de kunne ikke være i båden', gav Frank hurtigt tilbage.

Om igen

Dansk i 6. klasse. Vi arbejder med at finde ord med forstavelsen 'anti-'.

Ikke mange er det blevet til. Lang stilhed.

Så rækker Bruno hånden op: 'Antilope'.

Åh, de b'er og d'er

En dreng gør sig stor umage og bruger lang tid til at tegne et storslået vikingeskib. Værket fuldendes omsider med en flot skrevet tusch-undertekst:

'Vikingeskid'.

For svær at have hjemme

Sygeseddel fra mor: 'Svend Erik var i skole i går på grund af sygdom'.

Else