Anmeldelse

National Autisme Plan: Opsporing og udredning / National Autisme Plan: Indsats i skolealderen / National Autisme Plan: Ungdom / National Autisme Plan: Tidlig indsats for småbørn med ASF / National Autisme Plan: Voksne med ASF, Ældre med ASF

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"National Autisme Plan" består af fem temahæfter. De fire af hæfterne har fokus på indsatsen i forhold til småbørn, skolebørn, unge og voksne med autisme spektrum forstyrrelse, ASF. ASF omfatter gennemgribende udviklingsforstyrrelser, som kommer til udtryk i det sociale samspil, kommunikationen og i et begrænset repetitivt repertoire af aktiviteter. Det sidste af hæfterne har særlig fokus på opsporing og udredning af mennesker med ASF.

Alle hæfter har en fælles præsentation, der introducerer væsentlige aspekter omkring ASF. Herefter zoomer hæfterne ind på informationer, anbefalinger, vejledninger og cases inden for de forskellige aldersgrupper.

Hæfterne bærer præg af at være skabt i et tæt samarbejde mellem fagfolk og familier med kendskab til ASF. De kommer langt omkring på et overkommeligt antal sider og beskriver både forhold omkring institutions- og arbejdsliv og forhold i privatsfæren og familielivet. Sproget er let forståeligt og indholdet både informerende og praktisk handlingsanvisende - hvad skal man huske, og hvad skal man gøre? Det gælder også hæftet om opsporing og udredning.

Såvel lærere som pædagoger kan på en overskuelig måde få en god forståelse omkring autisme spektrum forstyrrelser ved at kigge hæfterne grundigt igennem.

Hæfterne har til formål at beskrive, hvordan man kan tilrettelægge og gennemføre indsatsen over for mennesker med ASF, så man sikrer kvalitet og sammenhæng i opgaveløsningen. Og de lever godt op til deres formål.

Hæfterne har særlig relevans, når kommunerne med strukturreformen bliver ansvarlige for at etablere og drive tilbud for mennesker med autisme spektrum forstyrrelser og for deres familier.