Debat

Hvor godtfolk er

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ivan Sørensen, direktør i Undervisningsministeriet, citeres i Folkeskolen nummer 39 for i relation til udtalelserne om læreruddannelsens faldende niveau at påpege, at ministeriet vil:

Undersøge og vurdere, om kvaliteten er blevet ringere.

Se nærmere på niveauet og på, hvordan læreruddannelsen forvaltes på de enkelte seminarier.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Opgaven bliver ikke let.

Optagelseskravet ved seminarier med 'det gode omdømme' eller med 'den dynamiske beliggenhed' har de seneste otte-ti år været studentereksamen med et snit over 9.

Ved seminarier med 'det mindre gode omdømme' eller med 'den mindre dynamiske beliggenhed' har kravet i samme periode ligget mellem 7 og 6.

Ja, hvor godtfolk er, kommer godtfolk til.

Er godtfolk i den forbindelse kun studerende? Næppe ... 'De gode papirer' flokkes sikkert som fluer om honningmaden om 'de gode papirers seminarier'.

Der foregår således en løbende, selvforstærkende kvalitetsdifferentierende og kvalitetspolariserende proces, der yderligere forstærkes af den såkaldte taxametermodel, der belønner 'de store og stærke' og straffer 'de små og svage'.

Ingen kan betvivle, at man styrker den faglige kvantitet via kravet om fire linjefag; men mange vil nok stille sig tvivlende over for, om man kan sige det samme om den faglige kvalitet:

Fjernelse af det centralt samlende fag, pædagogisk speciale.

Timetallet, der skal række til fire linjefag.

Alene ud fra de her omtalte kriterier vil niveauet for læreruddannelsen være forskelligt fra seminarium til seminarium. Det er der ikke noget nyt i. Det har jeg som eksternt beskikket censor ved læreruddannelsen gennem otte år haft rig lejlighed til at iagttage.

Det nye er, at man stiller krav om styrkelse af kvalitet og faglighed parallelt med anvendelsen af en økonomisk model, der måske er velegnet til at styre effektiviteten på bil- eller køleskabsfabrikker, og som bestemt fremmer kvantitet, men forhåbentlig ikke på bekostning af kvalitet.

Hvordan man forvalter læreruddannelsen på de enkelte seminarier, vil således også fremover være et spørgsmål om fleksibel, situationsbestemt ledelse. Om at spille de kort, man har på hånden, bedst muligt under de givne betingelser.

Men kortene omdeles ikke som før. Forstærker det skævvridningen? Bliver den måske for stor? - Og hvad så?

Erik Thyge Nielsen

psykolog, cand.pæd.psych.

Frederikshavn