Projekt ny lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Martin Bayer fra Københavns Universitet og Ulf Brinkkjær fra Danmarks Pædagogiske Institut arbejder med et forskningsprojekt, hvor de undersøger, hvordan det er at være nyuddannet lærer og pædagog. Projektet indledtes 1. august 1997 og løber til udgangen af 2000. Det består af tre runder spørgeskemaer, der udsendtes til en gruppe på 500 lærere og 500 pædagoger dimitteret i 1997. For den igangværende anden runde har besvarelsesprocenten været skuffende lav, hvilket gør forskerne nervøse for, at undersøgelsens værdi vil falde. Blandt de 300, der returnerede første spørgeskema, er fire udvalgt som typiske, og de følges tæt med interview og observationer.