Debat

Den går ikke

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 37 ser jeg med den allerstørste undren, at nu skal skolebibliotekerne ledes af folkebibliotekarer.

Vi har før set anslag mod job i folkeskolen. For år tilbage var der mangel på lærere, så blev der taget andre faggrupper ind. Man manglede formningslærere, så fingernemme og kreative husmødre blev hentet ind, og de uddannede lærere måtte så tage de fag, som ingen andre ville have eller magtede. Om der lå en pædagogisk uddannelse bag, var underordnet.

Nu kommer bibliotekarforbundet ind, for medlemmerne der er meget kompetente, siger de selv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Gad vide, om fodplejere eventuelt også vil kaste sig ind på ortopædkirurgi, for de er jo også læger og kender til fødder?

Nu er det vist på tide, at skolebibliotekarerne fortæller, hvad der laves på et skolebibliotek.

Kan en folkebibliotekar påtage sig at sammensætte et læsekursus til en klasse med en spredning i læsefærdighed, som går fra lix-tal 15 til 30? Kan folkebibliotekaren påtage sig at fremstille opgaver til et klassesæt, så alle mulige afskygninger af elevers formåen kommer til udtryk? Jeg husker fra min tid som skolebibliotekar, hvordan der skulle fremstilles opgaver af fagudvalg, som skulle have assistance af en af os skolebibliotekarer dels for at finde egnet kombinationsmateriale, dels for at finde materiale, som var egnet til en modenhedsspredning, som i en 4.-5. klasse gik fra syv år til 14 år?

Da jeg underviste på skolebibliotekarkursus på Lærerhøjskolens afdeling i Vordingborg, fremstillede skolebibliotekskursisterne bredde-, dybde- og cirkelopgaver, som tilgodeså flere fagkombinationer og klassetrin. Hvordan skulle en folkebibliotekar kunne det? Han/hun har jo ikke den pædagogiske baggrund!

Hvordan skal de sparsomme pc'er reserveres, når både skolebibliotekets kunder og folkebibliotekets kunder skal bruge maskinerne på samme tid?

Hvem skal give biblioteksorienteringen? Hvem skal i undervisningssituationen træde ind som assistance for både elever og lærere?

Som kanonslaget i artiklen siger folkebibliotekaren, at de gode erfaringer er gjort på sygeplejeskoler, gymnasier og andre voksenskoler. En sådan udtalelse viser med al ønskelig tydelighed, at folkebibliotekaren ikke har bare den mindste føling med, hvad et skolebibliotek er.

Folkebibliotekarerne forlanger tillige, at de skal være ledere af skolebibliotekerne.

Det er en syg tanke, som her er kommet til udtryk, den er dømt til at mislykkes og vil skade elever, lærere og skolebibliotekarer.

Som den vel nok mest kompetente på skolebiblioteksområdet, afdelingsleder, mag.art. Gunnar Jakobsen, Danmarks Pædagogiske Universitet, sagde, da folkebibliotekar og skolebibliotekar blev sammenlignet, og forskellene skulle trækkes op:

Forskellen mellem en folkebibliotekar og en skolebibliotekar er, at skolebibliotekaren også er lærer.

Det kan ikke siges mere tydeligt!

Frederik Jakobsen

Korsør