Anmeldelse

Pædagogisk Orientering nummer 4

Evalueringskultur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foreningen Pædagogisk Orienterings, PO's, decembernummer af tidsskriftet handler om begrebet evalueringskultur, om baggrunden, om betydningen af begrebet og om mulige praksisser. Samtidig annoncerer foreningen et todages landskursus om evaluering til september.

Der er fortsat tryk på diskussionen om evaluering og evalueringskultur, og det er godt nok. Aktualiteten bliver ikke mindre af de snarlige obligatoriske test i flere fag og på flere klassetrin og udvidelsen af prøveomfanget på afgangsniveau. Også regeringens liberale tænketank, Ceop, har netop på en konference fremlagt et omfattende idékatalog til en evalueringskultur i skolen. Kataloget vil uden tvivl skabe yderligere debat.Pædagogisk Orienterings nummer om evalueringskultur rummer seks større og mindre artikler med vidt forskellige vinkler til begrebet og til praksis - en lidt blandet landhandel med varieret kvalitet på hylderne. Der er især dejligt gods i en redegørelse om forventningerne til en kommende evalueringskultur i Århus Skolevæsen og tilsvarende inspiration i en (redaktionelt sammenskrevet) artikel fra arbejdet med udviklingen på Hummeltofteskolen i Lyngby-Taarbæk. En artikel om målsætningsarbejdet i undervisningen - målsætning som forudsætning for evaluering - skæmmes af malplaceret politiseren. Her har redaktionen blundet i timen. Nummeret af tidsskriftet kan med fordel benyttes i læreruddannelsen. Eller på skolen i drøftelser, hvor evalueringskultur og evaluering er på dagsordenen.