Tid til at blive gammel

Hvis lærer Per Nielsen ikke havde aldersreduktion, ville presset være for hårdt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Per Nielsen glædede sig til at fylde 60 år. Når han kiggede på sine ældre kollegaers skemaer, så han, at de på grund af aldersreduktion kun havde 20-21 undervisningstimer om ugen.

'Men da jeg blev 60 år og fik aldersreduktion, så kom den nye overenskomst. Jeg røg op på 24 undervisningstimer om ugen. Jeg fik et chok. For tre-fire år siden havde jeg en fagfordeling, hvor jeg i en periode havde 27 timer om ugen. Dengang tænkte jeg, det gør jeg ikke igen. Det er for hårdt. Det er jeg blevet for gammel til. Hvis jeg ikke havde haft aldersreduktionen, var jeg røget op på 27 timer nu. Det er jeg ikke sikker på, jeg kunne holde til', siger Per Nielsen.

Aldersreduktion, som den fungerer i dag, blev indført ved sidste overenskomst. Aldersreduktion betyder, at en lærer, når han fylder 60 år, kan få skoletiden reduceret med 175 timer, hvis han beder om det.

Per Nielsen har været lærer på Værebro Skole i Gladsaxe i 30 år. Han kan lide børnene og undervisningen. Han er ikke medlem af a-kassen og har derfor ikke mulighed for at få efterløn. Han kunne godt tænke sig at blive ved med at undervise, så længe helbredet holder. Han regner med at gå på pension som 65-årig.

Langsomme seniorordninger

Per Nielsen tror, at seniorordninger og nedsat tid kan være løsningen, hvis de ældre lærere skal blive længere på arbejdsmarkedet.

Danmarks Lærerforening stillede i 1999 et overenskomstkrav om, at der ud over aldersreduktionen også skulle være ret til seniorordninger. Dengang endte det med en hensigtserklæring, der betyder, at det er op til den enkelte kommune at indføre seniorpolitik.

Sidste år satte DLF's faglige udvalg sig ned for at undersøge, hvordan det går med seniorpolitikken. Det undersøgte, hvor mange kommuner der har indgået aftaler, der understøtter, at de ældre bliver på arbejdsmarkedet. Undersøgelsen viste, at det var der kun fem kommuner, der havde gjort.

'Både Kommunernes Landsforening og DLF mener, at det er en god idé at give ældre bedre vilkår. Det viser, at det handler om kommunernes vilje til at gennemføre dette her. Der bliver talt meget om det, men det kræver vilje at få det gennemført', siger konsulent i DLF, Niels Gæmelke.

Per Nielsen mener, at kommunerne skal være parate til at give noget, hvis de skal holde på de ældre lærere.

'Jeg er ligeglad med mere i løn. Jeg synes, man burde kræve en timebegrænsning, der betyder, at når man fylder 60 år, skal man ikke undervise mere end 20-21 timer om ugen. Det er det, der skal til, hvis man vil holde på os. Men det kommer til at gå ud over de unge lærere, for pengene skal jo komme et sted fra, så jeg synes, det er svært at kræve', siger Per Nielsen.

Krav til gavn for ældre

Hovedstyrelsen har i medlemsdebatten lagt op til at kræve forbedrede vilkår for lærere, der ønsker at blive på arbejdsmarkedet, efter de fylder 58 år. Hovedstyrelsen lægger op til, at forbedringen kunne ske ved eksempelvis aldersreduktion, før læreren fylder 60 år, eksempelvis sådan, så reduktionen vokser per år, læreren bliver på arbejdsmarkedet. Et andet bud er fleksible feriefridage.

Per Nielsen synes, ideen er god. Men hvis han frit kunne vælge, hvad Kommunernes Landsforening og DLF skulle forhandle til overenskomsten, ville han have ændret arbejdstidsaftalen, så forberedelsestiden fulgte antallet af undervisningstimer.

'Jeg har været klasselærer. Jeg har siddet med i en masse udvalg, men når man når min alder, så gider man ikke det mere. Så skal man til at leve af at undervise, og med den nye overenskomst er det hårdt, når man får så mange timer', siger Per Nielsen.

Hovedstyrelsen foreslår også, at ældre lærere får ret til efteruddannelse, men det synes Per Nielsen er ligegyldigt.

'Hvad skal jeg bruge det til? Det handler mere om tid. Jeg kan godt mærke, at jeg er mere træt nu, end da jeg var 35 eller 40. Jeg har brug for at sætte mig ned og slappe af. Det er den tid, der er vigtig', siger Per Nielsen.-

Bedre vilkår

Hovedstyrelsens foreløbige krav, som handler om forhold for ældre lærere:

Forbedrede vilkår for lærere, der ønsker at blive på arbejdsmarkedet efter fyldte 58. år.

Forbedringen kan ske ved:

- Aldersreduktion før det 60. år

- Fleksible seniordage

- Ret til efteruddannelse

- Højere pension.