E-læring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

E-læring eller e-learning er noget, man taler meget om for tiden. For nogen er det svaret på alle vores uddannelsesdrømme, for andre er det noget, fanden har skabt.

Claus Agø Hansen og Bjørn Borup, forfatterne til en ny bog: 'Den e-lærende virksomhed' fra Børsens Forlag, giver en klar definition på begrebet, der i korthed går på, at e-læring dækker information, videnledelse, kompetenceudvikling og eksterne relationer. Bogen er skrevet i et let tilgængeligt sprog og er interessant for alle, der beskæftiger sig med undervisning og læring.

Bogen peger på et væsentligt problem: Manglen på standarder for e-læring. Det har været et problem fra tidernes teknologiske morgen. Alle opfinder deres egne systemer, som er de absolut bedste, og ingen kan derfor bruge hinandens ressourcer eller erfaringer.

Alle taber. Producenterne, der slås med alt for høje udviklingsomkostninger, kunderne, der skal betale for alt for dyre produkter, og brugerne, som hver gang skal begynde forfra på at gætte, hvad udvikleren har tænkt han skal gøre i lige præcis denne brugergrænseflade.

Ifølge bogen vil den næste store bølge hedde m-læring - mobil e-læring. Først når den generation, der er vokset op med mobiltelefoner og sms'er, kan virkeliggøre Pinocchios drøm om at være helt uafhængig af bånd og snore, vil udviklingen tage et gevaldigt spring fremad.

Læs mere om bogen på www.competencelab.dk/