Folkeskolens leder:

Fordomsfri hestekur

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis den kan undvære den, kan den også undvære én til, sagde bonden. Han havde fået den idé hver dag at give hesten et strå mindre. Hesten skulle ganske vist både trække ploven til hverdag og køre familien til kirken om søndagen. Men selv om den havde tabt lidt huld på det seneste, gik det udmærket, og de penge, der ikke blev brugt til hø og havre, kunne sagtens bruges andre steder.

Bonden blev ganske vist lidt betænkelig efter hingstekåringen i det store udland. Ikke så meget som en enkelt lille pokal blev det til. Ja, dommerne var lige ved at diskvalificere fødegårdens stolthed.

- Det må vi debattere, sagde bonden og vendte skråen. Men samtidig gav han karlen besked på at fortsætte fodringen som hidtil. Og selv om hesten hostede, og både dyreværnsfolk og hippologer nu larmede højlydt, stod bonden fast.

- I må være fleksible. Det afgørende er ikke, hvor meget foder hesten får. Hvis bare kvaliteten er i orden, er jeg sikker på, at jeg får den største og flotteste pokal om fåår, sagde bonden.

Det gik strålende for bondemandens økonomi i lang tid; han kom helt ned på at give hesten ét strå om dagen. Det eneste problem var, at krikken døde.

Og så til noget helt andet:

Danmarks Lærerforening har påvist, at i én kommune er det samlede skoleforløb 3.076 timer, mens man i en anden kommune kun bruger 2.084 timer. Undervisningsminister Ole Vig Jensen siger, at decentraliseringen er en gammel nyhed, og at den ikke foruroliger ham. Det afgørende er ikke antallet af timer, men undervisningens kvalitet.

I sidste uge spillede han så både ud med en rapport om, hvordan det danske uddannelsessystem kan blive ét af verdens bedste i løbet af fåår - og et ottepunktsprogram, som skal sparke folkeskolen fremad og opad. Og hvis lærere og ledere opfører sig pænt, lover han arbejdsro de næste to år.

Det er for tidligt at sige, om planen vil hjælpe folkeskolen. Formuleringerne er så tilpas upræcise, så realiseringen kan blive alt fra fornuftig til forfærdelig. Hvad betyder det for eksempel, når der i første punkt står, at 'der skal arbejdes målrettet og systematisk med at udbrede kvalitetssikring til samtlige kommuner og skoler, samtidig med at der iværksættes en national opsamling og registrering af kvalitetsudviklingen på alle områder af skolens virksomhed'?

Det forklares, at det 'blandt andet indebærer fastlæggelse af evalueringsmetoder og udarbejdelse af handleplaner for den enkelte skole', og 'systematisk opfølgning på undervisningen'. Men hvad betyder det egentlig? Konkretisering afventes.

I punkt otte kan man læse, at 'skolen skal (. . .) forsynes med moderne og relevante undervisningsmidler'. Og 'for at skaffe økonomiske muligheder for dette, samt sikre midler til modernisering og udbygning af skolerne, skal der iværksættes en omlægning af skolernes økonomi'. Det betyder, forklares det, 'at der ses helhedspræget og fordomsfrit på alle skolens ressourcer . . .'.

Det kræver en meget fordomsfri tolkning at se noget positivt i de formuleringer. Men hvis man ligesom bonden ser lyst på tilværelsen og satser på kvaliteten, er der mange muligheder.

-th

Læs side 24 og 28

Det afgørende er ikke, hvor meget foder hesten får, hvis bare kvaliteten er i orden, sagde bonden

Powered by Labrador CMS