Middel mod lærermangel og ledighed

Læreruddannelse på særlige vilkår løser mange problemer samtidig

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Lolland-Falster er der stor arbejdsløshed, og mange har ikke udsigt til job i det fag, de er uddannet til, samtidig med at de med hus og børn ikke har råd til at begynde på en ny uddannelse. På Lolland-Falster er næsten halvdelen af folkeskolelærerne over 50 år, og allerede nu er det svært at få besat ledige stillinger i folkeskolen. På Lolland-Falsters skoler er mange vikarer enten ufaglærte, uddannet til noget helt andet end folkeskolen eller har kun en halv eller trekvart læreruddannelse, og derfor kan de ikke få fast job. Og på seminariet i Vordingborg, lige nord for Lolland-Falster, har det i en årrække været svært at få holdene fyldt op, og mange studerende har været københavnere, der kun nødtvungent læste i Vordingborg, fordi de ikke havde studentereksamenskarakterer til at komme ind på læreruddannelsen i København.

De problemer tumlede formanden for beskæftigelsesudvalget i DLF-Storstrøms Amt Richard Samuelsson med, ligesom souschefen på Vordingborg Seminarium og erhvervsvejleder hos Arbejdsformidlingen i Maribo Preben Pedersen, og via det regionale arbejdsmarkedsråd fik de i foråret 1998 talt sammen og blev enige om at gøre noget i en fart. Det blev til 'Læreruddannelse på særlige vilkår', og de første studerende startede allerede i august sidste år. Arbejdsmarkedsrådet kan give dispensation til, at ledige kan få uddannelsesgodtgørelse til en SU-berettiget uddannelse, fordi der er mangel på den pågældende faggruppe, og rådet har besluttet, at godtgørelsen kan ydes i to år. Desuden kan det efter ansøgning i hvert enkelt tilfælde give dispensation, så en person kan få uddannelsesgodtgørelse, selvom han eller hun ikke har været ledig i et helt år. Og Danmarks Lærerforening og Vordingborg Seminarium har så givet håndslag på, at de vil hjælpes ad med at strikke tingene sammen, så de studerende kan slippe helskindet igennem de sidste to år af læreruddannelsen - seminariet ved at lægge skemaet til rette, så de studerende får meget få studietimer i dagtimerne, og Lærerforeningen ved at forsøge at påvirke kommunerne på egnen til at give de studerende deltidsjob på skolerne. De studerende har kunnet søge deres fagforening om transportgodtgørelse, og til det første hold gav arbejdsmarkedsrådet også 5.200 kroner til bøger. Princippet er logisk - en investering i disse mennesker i to år kan give dem fast arbejde, så man aldrig ser dem på Arbejdsformidlingen igen.

'En af målsætningerne for os i beskæftigelsesudvalget er at skaffe kvalificeret arbejdskraft til skolerne hernede, og vi kunne jo se, at der gik mange mere eller mindre ukvalificerede rundt', siger kredsformand på Østlolland Richard Samuelsson. 'Vi forsøger på flere måder at trække folk til, men hvis det ikke fungerer socialt, flytter folk jo igen. En af fordelene ved de her mennesker er, at de er etablerede på Lolland-Falster og ønsker at blive boende. Der er i det hele taget kun plusser ved projektet - indtil videre. Om et år kan jeg svare på, om der er et minus, nemlig når vi ved, om kommunerne vil være med til at skaffe nogle deltidsjob på skolerne, som kan forenes med de sidste år på uddannelsen. Jeg mener jo, at det må være bedre med en, der er halvvejs i læreruddannelsen, end en nybagt student. Men vi har jo også et projekt, hvor vi forsøger at få nyuddannede lærere fra Fyn til at slå sig ned hernede. Da skrev vi til alle de lollandske kommuner og bad dem præsentere, hvad de kunne tilbyde - men det var kun halvdelen, der svarede'.kara