NetOpNu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

The Net Generation

I Douglas Couplands Generation X fra 1991 er Andy, Dag og Claire stået af samfundet og bruger nedtællingen til år 2000 til at fortælle historier om kærligheden og døden, undsige den brug og smid væk-kultur, de er opvokset i, og vente på en afgørende forandring, som vil kunne gøre en forskel i deres liv, skriver Leif Kragh.

Måske de tre repræsentanter fra X-generationen har givet op - aldersmæssigt falder de uden for Net-generationen - men hvis de ikke allerede har trukket stikket ud og sat sig ned for at dele kagen, så er den forandring, de ventede på, nu en mulighed, som tusindvis af deres yngre brødre og søstre har opdaget.

På http://www.growingupdigital.com tilbydes den største generation nogensinde - rundt regnet 88 millioner vil være mellem 2 og 22 år i år 2000 - en tumleplads med debat, stillingtagen og aktiv deltagelse.

Hvis du vil vide noget om, hvad børn bruger Nettet til, er her en mulighed for at kigge med, samtidig med at du har chancen for at blande dig. Skærmgenerationen deler sig skarpt op i to. De ældre - som tænker på tv-skærmen, den redigerede virkelighed tilrettelagt af voksne og begrænset af deres forståelse af, hvad der betyder noget - og så de yngre, som tænker på computerskærmen som et værktøj til at komme i forbindelse med hele verden.

Den ny generation er vokset op med digitale medier, i samme grad som deres forældre er vokset op med tv. Som en 15-årig skriver: Jeg er aldrig faldet over en web-side, jeg ikke ville se på, til forskel fra tv, hvor jeg sommetider har zappet lige ind i et bestialsk mord.

Det gennemsyrer hele siden, at hvis vi vil lære noget om, hvad de ny medier kan bruges til, så får vi ikke bedre samtalepartnere end børnene.

Her er nok at overveje for en lærer - og med fantasifulde løsningsforslag om at stoppe flere børn ind i klasserne og fiflerier med Ø-tiden i tankerne kan det godt være, at Net-generationen har sine egne svar. Den interaktive elevs læring er præget af skiftet fra lineær til hypermedie-læring, fra instruktion til konstruktion, fra lærercentreret til elevcentreret. De er navigatører, der har sendt fartøjer ud på Nettet, og de returnerer med lasten fuld.

Kig med på siden - her er meget at lære - og der er hyper-links til sider, hvor Net-generationens fartøjer har været. Der er debatsider - og så er der flere steder henvisninger til en bog af Don Tapscott med titlen Growing up Digital: The Rise of the Net Generation (McGraw Hill USD 22.95).

Rovfuglene trækker

Netop nu begynder rovfugletrækket igen, og det kan man også læse om på Nettet. Naturvejleder Bjarne Golles, Århus Kommune, har lavet siderne 'Rovfugle i luften' på adressen: http://home10.inet.tele.dk/golles/rovfugle/index.htm

'Rovfugle i luften' er et undervisningstilbud, der giver oplysninger om rovfuglenes trækforhold og mulighed for at se de enkelte arters feltkendetegn. Materialet omfatter artsbeskrivelse og farvetavler på de 20 almindeligst forekommende rovfuglearter i Danmark.

Det er Bjarne Golles håb, at materialet vil inspirere til studieture i naturen og til rovfuglenes træksteder, så det kan blive til mange spændende og lærerige stunder med rovfugle i luften, skriver Carsten B. Larsen.

Undervisningsministeriet

har faktisk en velfungerende web-site med meget interessant stof for lærere: http://www.uvm.dk - og såmænd også for elever: http://www.uvm.dk/dsn.htm

Ballerup Bibliotek

har en særlig afdeling for børn på deres web-site: Ballerup Børnenet. Her kan børn dels udtrykke sig på en række felter, dels er der links til mange spændende steder for børn.

Adressen http://balbib.balk.dk er til bibliotekets 'hovedindgang' - den er god for lærere - og browserne på Ballerups skoler har den som standard-homepage. Herfra er der link til 'Ballerup Børne-net'.

Ugens redaktør er Johan Jacobsen, informationsteknologikonsulent i Ballerup Kommunes skolevæsen siden 1984 og lige så længe daglig leder af Det tværkommunale Projektsamvirke Pædagogik og Informatik, en samarbejdsorganisation mellem en snes skolevæsener i hovedstadsområdet.