Debat

Evaluering og kvalitetssikring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forlængelse af Peter Dahler-Larsens tanker om evaluering refereret af John Villy Olsen i Folkeskolen nummer 34 følgende kommentarer og strøtanker:

Evalueringsmonstret er over os. Der skal evalueres fra top til bund. Intet er helligt eller gyldigt nok i denne kontekst, og evaluering er lige gyldig for hr. Nielsen på gaden og hr. Rasmussen i Statsministeriet. En vedholdende kritisk stemme bliver ved med at stille spørgsmål - er dette og hint godt nok og tilstrækkeligt?

Evaluering har en tendens til at blive mere gyldig end selve udførelsen af opgaven, for selve opgaven får kun gyldighed i kraft af den efterfølgende evaluering. På denne måde synes denne handlingsmålestok at stille sig devaluerende i forhold til helheden. Det er detaljerne, vi fokuserer på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Selv små utilpassetheder bliver synliggjort i et omfang, der let kan overskygge helhedsindtrykket. Fokuseringspunktet bliver detaljen, og proportionerne forrykkes let, samtidig med at kontinuiteten brydes.

Jeg forfægter ikke det synspunkt, at evaluering skal skrottes, men at evaluering ikke må være en klods om benet på kontinuitet, helhed og kvalitet, hvilket fører mig frem til et andet moderne fænomen: kvalitetsmonstret.

Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring er naturlige led i fødekæden for evalueringsmonstret. I den materielle verden er ovennævnte to begreber oftest forbundet med vareproduktion. Kvalitet kan udvikles og sikres som et kendetegn ved en vare, der er udtryk for solidt håndværk og gode råvarer.

I organisationssammenhæng - og det vil i praksis sige: sammenspillet mennesker imellem - stiller kvalitetssikring og kvalitetsudvikling sig straks langt mere luftigt an. Kan evaluering for eksempel godtgøre, om der er tale om kvalitet? Evaluering kan i hvert fald udtale sig om kvantitet, men om den også kan udsige noget om kvalitet, er straks mere tvivlsomt. Og kan kvalitet (bevidst) udvikles i organisationssammenhæng overhovedet - er kvalitet ikke netop en egenskab, der viser sig i nuet eller i bakspejlet?

Informationssamfundet har det dogme, at information er godt, og mere information er bedre!

Flere informationer vil medvirke til at sikre kvalitet. Jo bedre informeret vi er til den opgave, vi står over for - jo bedre er chancerne for, at den færdigudførte opgave har afstedkommet kvalitet. Og vil evaluering successivt afdække dette forhold? Og hvis nu opgaven/projektet allerede er kvalitetssikret, er det så ikke tidsspilde at evaluere, da kvaliteten allerede ligger implicit?

Når tiden er til evaluering, og evaluering er tidskrævende, er problemet, om tiden bliver for knap til at udføre den opgave, som er evalueringens forudsætning?

Og når tiden er til kvalitetsudvikling og kvalitetssikring, er vejen til lykkesamfundet kort - og det glæder vi os til!

Jørgen Gade

Viborg

Powered by Labrador CMS