Inspirerende samarbejde

Problemerne i samarbejdet mellem lærere og pædagoger er for længst overstået

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skive-sagen om lærere og pædagoger i folkeskolen er endt godt for Birgitte Petersen. Hun er fortsat ansat som børnehaveklasseleder i en selvstyrende gruppe på Brårup Skole i Skive.

'Vi har et rigtig godt og meget inspirerende samarbejde. Jeg er støtteperson til dansk og matematik i første klasse - og i mine egne timer tegner vi så for eksempel til den bog, som dansklæreren læser op af. I 2. klasse kan man også dele klassen, læreren tager de elever, der skal træne læsning, jeg tager en gruppe, som arbejder selvstændigt, og hjælper dem, hvis de har behov. I tre gange to timer om ugen fjerner vi også skydedørene mellem de to førsteklasser, og så er vi tre voksne, der hver især byder ind med det, vi nu kan', fortæller Birgitte Petersen.

Hun kan huske, hvordan man på hendes daværende skole for fjorten år siden ikke hilste på pædagogerne, da der kom skolefritidsordning på skolen. Dengang var der kold luft omkring pædagoger i skolen.

'Men vi endte med at have fælles forældremøder og havde et godt samarbejde. Så for mig er hele den diskussion om lærere og pædagoger for længst forbi. Vi har vores stærke sider hver især. Jeg synes, at man bliver udfordret og lærer noget nyt, når man arbejder sammen i skiftende team i stedet for i 15 år at have sin egen lille ø i en børnehaveklasse.

Det kan jeg godt lide', siger Birgitte Petersen.

Selv om hun er pædagog, kan Birgitte Petersen ikke se sig selv som medlem af BUPL i den stilling, hun nu har.

'Det vil lukke af for samarbejdet, hvis vi ikke kan deltage i planlægningen på lige fod med andre (hvis der bliver problemer med, hvor samarbejdstimerne skal komme fra. Redaktionen). Det er min dagligdag, det påvirker.

Der er ingen logik i, hvordan det er endt. Jeg kan forstå de steder, hvor pædagogerne også arbejder i en fritidsordning. Men her er vi kun på skolen, og det er vel rimeligt, at vi er en del af det fællesskab', siger Birgitte Petersen.

hbj