Fakta om Skive-sagen

Endnu en voldgift skal afgøre, om kommunerne må tage timer fra lærernes 155-timers-pulje

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1998 indførte Skive Kommune projekt Leg og Læring.

Det betød, at børnene skulle gå i skole fra klokken 8 til 14 hver dag - med indbygget tid til leg, projektarbejde og undervisningsdifferentiering. Både lærere og pædagoger skulle undervise i de første klasser. Projektet er stærkt omdiskuteret pædagogisk og er blevet kaldt alt lige fra en fremtidsrettet nyskabelse til verdens længste eftersidning. Voldgiftssagen fra Skive Kommune handler dog ikke om pædagogik - kun om, til hvilken løn og med hvilken titel de pædagoger, der er med i projektet, skal arbejde, og hvilken overenskomst de skal arbejde efter.

En voldgiftssag er en slags faglig retssag. Her fører de to parter sagen, og det er dommere, som afgør, hvordan en faglig strid skal slutte. Sagen blev startet af BUPL, som protesterede over, at en pædagog - som alle de øvrige pædagoger - blev ansat som børnehaveklasseleder for at arbejde i projektet. Voldgiftssagen afgjorde (29. december 2000):

1

. Pædagoger i skoler skal være ansat på den overenskomst, hvor de har det meste af deres arbejde.

2

. Der er tale om undervisning, når pædagogerne selvstændigt arbejder med eleverne. Derfor må de ikke stilles ringere end efter lærernes overenskomst.

Indtil nu lyder det måske ret simpelt. Men året efter - næsten 11 måneder senere - udsendte Kommunernes Landsforening (KL) en vejledning til kommunerne, som fortolkede de praktiske konsekvenser af voldgiften. DLF var så uenig i fortolkningen, at foreningen udsendte sin egen vejledning. KL's vejledning fastslog, at der kun kan være én børnehaveklasseleder per børnehaveklasse - også selv om børnehaveklasselederen i praksis er rykket med op i 2. klasse, og en anden pædagog tager sig af børnehaveklassen.

Vejledningen fastslog også, at hvis pædagogen har flest timer inden for BUPL's overenskomst, skal hele ansættelsen ske her.

Men det samme gælder ikke, hvis de fleste timer er inden for DLF's overenskomst. Så skal pædagogen have to ansættelsesbreve (ligesom Karsten Hansen - se artikel).

Og endnu mere indviklet er det, når lærere og pædagoger arbejder sammen i selvstyrende team. Lærerne har en pulje på 155 timer, blandt andet til teamsamarbejde i lærergruppen. Mens tiden til samarbejde med andre skal tages af puljen øvrig tid.

Kommunernes Landsforening mener, at samarbejde med pædagogerne i skolen godt kan tages fra 155-timers-puljen. Det problem har DLF bedt om at få afgjort ved en faglig voldgift. Foreningen har samlet flere sager, som vil blive afgjort sammen.

hbj

Powered by Labrador CMS