Vores skole er godt med

På Hvidbjerg Centralskole er undervisningsmidlerne i orden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Herre gud, får du nok i løn?

Lærer Jørgen Busk mener, at svaret er givet, hvis man spørger på en skole, om der er penge nok til undervisningsmidler. Selvfølgelig er der ikke det, men ...

'Her på skolen er vi godt med. Det mærker vi, når folk, der har været på andre skoler, bliver ansat. De er fulde af benovelse', siger han.

Det er Hvidbjerg Centralskole med 435 elever, han taler om. Thyholm Kommunes eneste overbygningsskole, der modtager elever fra to mindre skoler og desuden har elever i 10. klasse fra nabokommunen nordpå. Han har været ansat i 33 år og kender derfor undervisningsmidlerne i sine fag, matematik, dansk og historie, ud og ind.

'Det er altid en kamp at få penge nok til nye undervisningsmaterialer, og der må udarbejdes prioriteringslister, når der skal foretages store indkøb, men vi har ikke forældede klassesæt. Det største problem er, at forlagene tager vanvittigt høje priser for engangsmaterialer. Det opfordrer til kopiering', siger han.

Kollegaen Carsten Kristensen kender bedst forholdene i tysk.

'De er ikke dårlige, tværtimod', siger han. 'Klassesættene bliver udskiftet, når der er behov, men problemerne opstår i et fag som geografi. Der er både klassesæt og atlas forældede. Orienteringsfagene bliver nedprioriteret, fordi geografilæreren ikke længere findes, og fordi faget dermed ikke har et fagudvalg'.

Skaber forvirring

Resultatet kan ikke alene mærkes i geografi men også i andre fag. I tysk forudsættes det, at eleverne kender lidt til Tysklands udstrækning og aktuelle samfundsforhold. Det gør de ikke altid, hvis kort, bøger og hæfter er 15-20 år gamle.

Geografi er undtagelsen snarere end reglen, men de mange muligheder er ikke kun af det gode.

'I mine fag dansk og samfundsfag skaber det nærmest forvirring, fordi udbuddet er så stort. Ikke mindst i samfundsfag, hvor bøger hurtigt bliver uaktuelle', siger Claus Glerup, der er lærer på overbygningen.

Skulle han nævne et område, hvor der mangler noget, er det it, hvor de undervisningsprogrammer, skolen har anskaffet, ikke har været gode nok.

Når lærerne føler sig godt dækket ind med undervisningsmidler, hænger det sammen med, at bogområdet bevidst har været prioriteret højt på skolens budget, oplyser skoleleder Peter Bro. Ikke sådan at forstå, at andre områder er forsømte, men der spares på opvarmning, og pengene bruges til undervisningsmaterialer.

kaare