Når man er ny

Det bliver fedt, når det kommer til at fungere, så vi nemt og hurtigt får lavet nogle gode undervisningsforløb, fortæller to nyuddannede lærere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en stor omstilling at gå som nyuddannet lærer fra seminariet og ind på en skole. Mødet med eleverne, samarbejde med andre lærere og de pædagogiske mål, man sætter sig og gerne vil opnå, stiller helt nye krav.

'Det er kommet bag på mig, at der er en anden arbejdsgang på skolen, end jeg har været vant til. Det var mere målrettet på seminariet. Her tager tingene længere tid, man går mere i dybden helt ned i de små hverdagsting', siger Mads Bruun de Neergaard, der er begyndt som nyuddannet lærer på Tølløse Centralskole.

Han deler sammen med en anden nyuddannet lærer Christian Pedersen og to erfarne lærere en stor 4. klasse på 30 elever. Deler forstået sådan, at der altid er mindst to lærere på klassen.

Men de er dog begge enige om, at de første skoledage forløb godt.

'Det gik skam stille og roligt. Det var da også en af grundene til, at jeg valgte at begynde her på skolen. Jeg har været her både i praktik og som vikar, og jeg har helt klart fornemmet, at det ikke var et sted med de store problemer', fortæller Mads.

'Det var skægt at møde eleverne, og de var mægtig søde. Men jeg kunne da godt mærke, at de skulle prøve mig af, og det var lidt svært at finde, hvor grænsen går, man vil jo heller ikke være bussemand', siger Christian.

For dem begge gælder det, at de har meget få timer alene med en klasse. I de allerfleste er de enten sammen med en erfaren lærer i 4. klasse eller inde som støtte i andre klasser.

'Det hjælper at være sammen med en anden lærer om det. Så kan man de første dage køre lidt på frihjul og kommer langsomt mere og mere ind i det. Det er et stort plus', mener Christian.

Utrolig megen snak

Inden det rigtig gik løs i klassen, var der planlægningsmøder i de team, de to nye lærere skal arbejde i. Det handlede mest om det praktiske, som man ikke kan være forberedt på som ny: hvem der skal sidde sammen, dukseordning, strukturering af undervisningen og så videre.

'Jeg havde troet, at vi skulle begynde med årsplanen, men her har de praktiske detaljer været det vigtigste. Så kommer årsplanlægningen senere. Der er utroligt meget, der skal snakkes om', siger Mads.

Christian tager tråden op.

'Jeg føler nok, at jeg kunne have forberedt mig noget mere, men det har været svært, netop fordi vi arbejder i team, og jeg ved ikke helt, hvordan det kommer til at køre. Ugen før vi begyndte, var jeg utålmodig og ville gerne have lavet noget mere, men vi skulle jo mødes alle fire fra teamet, så det blev kun til et par dage'.

'Jeg har gjort mig mange tanker om teamarbejdet. Mit spændingspunkt har været, om det bliver for omfattende. Når man er ny, kan det jo næsten ikke blive for meget, og jeg er sikker på, at jeg også fremover vil være meget engageret og vil lægge rigtig mange arbejdstimer på skolen. Men jeg er også bevidst om, at jeg skal holde fast i det, jeg ellers har lavet og været glad for, før jeg blev færdig som lærer'.

Forskellighed er herligt

'Jeg forventer personligt at komme til at lære meget rent pædagogisk. Jeg vil gerne blive god til at gå ind i en klasse og formidle en viden, så eleverne lærer noget', siger Mads Bruun de Neergaard.

'Der er mange, man skal samarbejde med her på stedet, blandt andet fordi alt foregår i team. Det kan give meget, men jeg mener også, jeg møder op med en god ballast. Jeg har det sidste halve års tid længtes efter at komme ud og vise, hvad jeg kan, og fra seminariets side føler jeg mig godt rustet til at begynde. Jeg er heller ikke bange for at sige til, hvis der er noget, jeg mener skal være anderledes. Det forventer jeg, de to erfarne lærere i teamet er åbne over for, og det har de da også været i den planlægning, vi har været sammen om indtil nu'.

'Mine forventninger til eleverne er, at der skal ske en hel bunke med dem fagligt i mit fag, dansk. De skal blive bedre til at læse, skrive og formulere sig', siger han.

Christian Pedersen forventer en spændende hverdag som lærer.

'Der er ikke to dage, der er ens, man kan planlægge meget, men man kan aldrig vide, om en time falder ud som planlagt', siger han.

'Eleverne er er forskellige og forskellighed er herligt. Jeg tror ikke, at de bare sidder stille og tager imod, men det er mit håb at kunne motivere og engagere dem og få dem til at lytte og interessere sig'.

'Og så regner jeg med at blive udfordret af dem, så jeg bliver dygtigere til at tackle vanskelige situationer. Lige nu går mine ambitioner ikke så højt. Bare det at komme i gang og få det til at køre vil være nok den første tid'.

'Men på længere sigt har jeg da gjort mig nogle tanker om, hvordan jeg gerne vil undervise. Jeg har en del matematiktimer, og jeg håber, at jeg kan få den praktisk-musiske dimension mere med. Så matematik ikke kun er for de teoretisk og bogligt interesserede, men så vi får hele elevgruppen med'.

'Vi er begyndt at planlægge og arbejde sammen i teamet, og der er mine forventninger til mig selv, at jeg kan blive en bedre partner i teamet. Det bliver fedt, når det kommer til at fungere, så vi nemt og hurtigt får lavet nogle gode undervisningsforløb'.-Susanne Andersen er freelancejournalist