Idræt keder elever

For mange elever deltager i idræt på den forkerte side af sidelinien

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver tiende elev i 9. klasse deltager aldrig eller kun sjældent i idrætstimerne. Nogle forklarer det med, at undervisningen er for kedelig, mens andre bare ikke gider deltage.

Det viser en ny og meget omfattende undersøgelse, som fysioterapeut Charlotte Christiansen fra Center for Sygdomsforebyggelse har foretaget blandt 1.518 elever fra 9. klasse på 49 skoler i Københavns Amt. Undersøgelsen er knap nok færdig, så Charlotte Christiansen har endnu ikke alle deltaljer på plads. Derfor er hun tilbageholdende med at oplyse præcise tal for, hvor mange elever der synes, at undervisningen er for kedelig.

'Nogle af dem dyrker idræt i forvejen, og de synes måske, at undervisningen er for let for dem. Andre undskylder sig med, at de ikke gider, at de har glemt deres tøj, eller at de har smerter på grund af menstruation. Måske har nogle piger menstruation 'lidt for hyppigt', for undersøgelsen viser også, at drengene er mere aktive end pigerne', siger Charlotte Christiansen, der har en mastergrad i folkesundhedsvidenskab.

Hun håber, at hendes undersøgelse vil føre til, at idrætslærerne får en god snak om, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen anderledes.

Det kommer ikke bag på Kurt Kristensen, formand for Dansk Idrætslærerforening, at hver tiende elev tager plads på den forkerte side af sidelinien, når timen begynder.

'Det er tydeligt, når eleverne ikke deltager aktivt i et fag som idræt, så for mig er der ikke noget nyt i, at en del melder fra. Så undersøgelsen bekræfter mig i, at vi skal blive ved med at arbejde på at skabe en alsidig idrætsundervisning. Vi skal blive bedre til at undervisningsdifferentiere, så vi får fat både i de elever, der keder sig, og i den gruppe, der stort set aldrig bevæger sig', siger Kurt Kristensen.

Lærerne kan blandt andet inddrage eleverne noget mere, når de planlægger og fastsætter mål for undervisningen. Han ønsker sig især flere idrætstimer i de yngste klasser, så eleverne kan øve sig i at bruge kroppen fra små.-Henrik Stanek er freelancejournalist