'Folkeskolen år 2000' Resumé af de otte fokusområder:
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
1. Kvalitet og udvikling - forventninger og resultater
I år 2000 skal den påbegyndte kvalitetsudvikling være udbredt på alle skoler. Den enkelte skoles arbejde med mål og evaluering skal i højere grad beskæftige sig med undervisningen.
2. Udfordringer for den enkelte elev
Lærerne skal med udgangspunkt i den enkelte elevs behov og forudsætninger samarbejde om undervisningens tilrettelæggelse.
3. Kundskaber og færdigheder
Der skal være sat mål for elevernes udvikling af læsning, skrivning og regning. Der er behov for en tidligere indsats i forhold til svage elever.
4. Undervisningsmidler og skolebygninger
Der skal være sammenhæng mellem undervisningsmetoder, undervisningsmidler og skolebygninger. Lærerne skal have efteruddannelse i informationsteknologi.
5. En god start - det fælles grundlag
Samarbejdet mellem førskoleinstitutioner og skole samt mellem børnehaveklasse, de første klassetrin og fritidsordninger skal styrkes.
6. Forældre og skole
Samarbejdet mellem skole og hjem skal styrkes. Skolebestyrelserne skal støttes i at løse deres opgaver og udfylde deres kompetencer.
7. Ledelse - udfordring og ansvar
Skoleledelsen skal være mere synlig og inddrage moderne principper for ledelse og administration.
8. Målrettet anvendelse af ressourcerne
Nye løsningsmodeller skal sikre en bedre udnyttelse af ressourcerne.