Hvad skal der ske med de nationale test?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Afskaffes

Det Radikale Venstre: »Vi mener simpelthen ikke, at de tjener det formål, som det postuleres, at de tjener. Al international erfaring viser, at der er stor risiko for, at fokus sættes på, at bare man når positive resultater i disse test, så har man gjort det, man har ansvar for. Man skal ikke det samme i 5.a som i 5.b., for det er forskellige klasser«, siger Marianne Jelved.

Socialistisk Folkeparti: »Jeg vil afskaffe dem, fordi jeg ikke synes, vi skal have en centralistisk statsskoletendens i vores land. Vi skal have en decentral folkeskole, hvor det er op til den enkelte skole, hvordan de vil evaluere deres elever. Fordi elever ikke er ens. Jeg synes, lærerne er de mest professionelle. Det er dem, der ved, hvordan de bedst kan evaluere deres elever. Det ved man ikke bedst i Undervisningsministeriet«, siger Pernille Vigsø Bagge.

Enhedslisten: »Det er en helt forkert tendens, at vi skal måle og veje alting. Det er underligt at tro, at man får bedre elever af, at de bliver testet. Det er et forkert syn på læring, at man vil stille alle elever samme spørgsmål og få samme svar. Og vi ved fra undersøgelser, at det resultat, man får ud af at teste, er, hvilken social baggrund man har. Vi er imod karakterer som sådan og derfor også imod nationale test«, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Ny Alliance: »Nationale test skal afskaffes. Men selve testbegrebet skal ikke afskaffes, for der er mange gode grunde til at være opmærksom på, hvor elever - især dem med vanskeligheder - er henne fagligt. Men vi tror på, at den enkelte skole bedst selv kan finde ud af, hvilken test det er relevant at bruge på hvilket tidspunkt«, siger Anders Samuelsen.

Kristendemokraterne: »De nationale test skal afskaffes. Vi går ind for mindre centralisering og større anerkendelse og respekt for lærerfaget. Derfor vil vi fjerne de standardiserede test og erstatte dem med evalueringsmetoder, der passer til forskellige undervisningssituationer til styrkelse af såvel faglighed som pædagogik og didaktik«, siger Bodil Kornbek.

Bevares

Venstre: »De skal helt bestemt fortsætte, fordi vi har forbedret hele evalueringskulturen i folkeskolen væsentligt med dem. Og så skal vi blive ved med at have fokus på, om der er andre evalueringsredskaber«, siger Tina Nedergaard.

Det Konservative Folkeparti: »De nationale test er kommet for at blive, for de er et fremskridt. Men de skal ikke sendes af sted, før de er 100 procent klar. Det er en vigtig begivenhed for den enkelte elev, så der skal ikke skabes usikkerhed, som dermed måske forringer elevens præstationsevne. Tænk hvis det var én selv, der var oppe til en prøve, hvor det hele var brudt sammen, så møder man op til den næste test med en betydelig nervøsitet og usikkerhed«, siger Jens Jørgen Nygaard.

Dansk Folkeparti: »De nationale test skal bevares. Der har været meget polemik omkring dem. Men de fylder ikke særlig meget i undervisningstiden. Og når man har evalueret, hvordan de virker, kan man overveje at indføre flere test, som lærerne kan bruge til at pejle sig ind på, hvor den enkelte elev står«, siger Martin Henriksen.

Socialdemokraterne: »Det er en uacceptabel måde, det er blevet gennemført på, men det er jo ikke det samme, som at det ikke kan være en god idé med nogle få nationale, diagnostiske test. De nationale test er gode, fordi de bliver brugt som et pædagogisk redskab for den enkelte elev og ikke til at give eleverne karakterer og rangordne klasser og skoler. Men de skal gøres frivillige, indtil de virker«, siger Christine Antorini.