Anmeldelse

Den venlige magtudøvelse

Den venlige magtudøvelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den venlige magtudøvelse" er et begreb, forskeren og forfatteren Åsa Bartholdsson benytter som en samlet overskrift for det, der sker i skolen, når vi normaliserer eleverne ind i bestemte og forventelige elevroller.

Det er relationsiagttagelser på meget tæt hold, det handler om. Indimellem er Åsa Bartholdsson med sine iagttagelser og analyser så nådesløst tæt på hverdagens relationer i klasselokalet, at man under læsningen næsten har behov for at dukke sig.

På overskriftsniveau kan man sammenfattende sige om den gode lærers venlige magtudøvelse i dag, at den ser og møder eleven som individ på en venlig og omsorgsorienteret måde og i en udpræget demokratisk ånd - i modsætning til tidligere tider. Magtudøvelsen i det konkrete relationsarbejde for læreren bunder især i demokratiserede evalueringer og i en følelsesforstærkning, en emotionalisme, der generelt præger samfundet i dag.

Bartholdsson er velgørende kritisk over for alt og alle. Også læreren. "Hvis man ikke erkender, at ens adfærd er udtryk for magtudøvelse - hvordan kan man da erkende, når den misbruges? Hvis man ikke erkender andres handlinger som modstand - hvordan skal man da kunne lytte, respektere og forandre?" - hedder det for eksempel.

Åsa Bartholdsson er svensk socialantropolog, og bogen er en omskrevet og forkortet udgave af hendes doktorafhandling fra 2007 over samme emne. Bogen er vellykket, interessant og meget vedkommende. Tillige let læst i et dejligt sprog. Hundredvis af eksemplificeringer og større eller mindre cases er med til at holde teoretiseringerne overkommelige og flydende.