Anmeldelse

Virkelystens og det gode livs psykologi

Flow. Veletableret teori. Her gås grundigt til værks - både flowteoriens ophav og omgivelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Modefænomen eller ej, så er flow, innovation, optimisme, kommunikative egenskaber, kreativitet, multiple intelligenser, potentialer og fordybelse noget, som vi alle bør stræbe efter i en stresset skolehverdag. For det modsatte af flow er nemlig stress, lavt selvværd og depression. Her har vi bogen til de studerende og lærere, der gerne vil helt til bunds i teorierne og begreberne omkring flow, de lignende teorier om selvforglemmelse, nærmeste udviklingszone, synkronicitet, kulminationsoplevelser og situeret læring.

Det har været vigtigt for den dygtige forsker og forfatter at understrege, at Csikszentmihalyi er en af verdens største kognitions- og positiv psykologi-teoretikere. Hvor den humanistiske psykologi nu har fået et mere moderne design. Vi skal lære børnene at koncentrere sig dybt, så de mister fornemmelsen for tid og sted, mens de målrettet er fokuserede på et projekt, der engagerer dem til fordybelse og virkelyst. Vi skal lære fra os på en måde, så elevernes læring bliver styret af den indre motivation og ikke af tvang eller af frygt for en ny test.

Der er megen hjerneforskning i flow- og fordybelsesbegrebet, og det viser sig faktisk, at der ikke er nogen, der er i stand til at læse en bog i sammenhæng, uden at de er i flow. For det kræver ufattelig mange hjerneprocesser at læse - af både lyst og nødvendighed. Så måske skal vi også lytte meget til vore læsepædagoger, der mener, at vi skal bruge lang til på "lystlæsning" i skoletiden. For her kommer børnene virkelig i flow.

Foruden de mange beslægtede teorier rummer bogen kapitler om æstetiske læreprocesser, kreativitet og optimale læringsmiljøer. Der er rigtig mange ord i denne bog - og måske næsten for mange. Men da bogen henvender sig til studerende på pædagog- og lærerseminarierne samt lærernes efteruddannelse (CVU), til psykologi- og pædagogikstuderende på universiteterne og de pædagogiske diplomuddannelser, så kan man vel næsten ikke få for mange ord. Mange ord - og ofte også for mange eksempler - er nemlig med til at få det faglige stof til at bundfælde sig, og det er måske det, der er med til at skabe flow og læring hos den lærende læser, dog ikke hos den, der alene er lystlæser.

I alt fald har jeg virkelig haft fornøjelse af at læse om noget virkelig positivt, som vi alle skal lære at fokusere meget mere på.