Anmeldelse

Tabt, fortabt, fundet igen

Om tidlige skader på sindet og deres heling (anden udgave)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen beskæftiger sig med et tema, der har betydning for mennesker hele livet igennem. De tidlige skader på sindet er ofte påført barnet inden toårsalderen, før den sproglige bevidsthed. Disse skader kan skyldes omsorgssvigt, overgreb eller fejltolkninger af barnets behov og individualitet, og de kan resultere i eksistentielle problemer og traumer.

Terapeutisk intervention kan være en heling, men ikke alle terapeutiske modeller er lige velegnede.

Bogen redegør grundigt for de tidlige skader, deres opståen og karakteristiske træk i de første kapitler, og senere beskrives det terapeutiske helingsarbejde.

Forfatteren bygger på forskellige psykologiske teorier, hvor Jung er en af de mest omtalte.

Bogen er omfangsrig, grundig og videnskabelig i sin form og sprogbrug. Den henvender sig alene til alle de fortabte børn, der nu som voksne kæmper med at finde glæden ved livet.

Interessant læsning, som kræver fordybelse og indsigt i psykologiske termer og teorier.