Anmeldelse

Interaktion og læring

Gregory Batesons bidrag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er her kommet en ny bog om "konstruktivisme" og "læring" i skolen. Det er ikke en bog med et helt nyt bidrag til denne særlige vinkel på "læring". Til gengæld er det en god nybeskrivelse af det væsentlige bidrag, som Gregory Batesons læringsbegreb har givet til pædagogikken. I en tid hvor "læring", i den politiske retorik om dette emne, bliver forstået som "overførsel" af viden, er det vigtigt, at nogle hele tiden genlæser og nybeskriver den professionelle viden, der faktisk findes om det at lære noget. Efter en grundig gennemgang af grundelementerne i Batesons teori føres læseren og teorien ind i den særlige verden, der handler om "undervisning". Fænomenet "undervisning" beskrives i bogen som "et særtilfælde af opdragelsen", som dog er specielt rettet mod tilegnelsen af viden og færdigheder. Da det er en "psykologibog", siges der ikke meget om, hvilken viden og hvilke færdigheder der kan være væsentlige. Til gengæld er bogen fyldt med væsentlig viden, for lærere, om samspillet mellem lærer og elev - i et læringsperspektiv.