Anmeldelse

Fællesskab mod mobning

Klassemødet - grundlag for trivsel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor er det altså interessant, at "gamle sandheder" virkelig kan bruges, hvis de bliver støvet af og siden sat frem på en ny måde! Sådan en bog er denne bog, der handler om, at fællesskab og klassens trivsel modvirker mobning. I bogen citeres professor K.E. Løgstrup for at sige, at demokrati er en skikkelig måde at være uenig på. Og der introduceres til et såkaldt klassemøde, som man i mange år har haft og gjort god brug af i mine døtres private lilleskole.

Så frem med de gamle sandheder og gør dem til jeres egne! Det virker! Det vil være rigtig godt, hvis man læser bogens mange konkrete bud på, hvordan lærere og pædagoger systematisk og målrettet kan arbejde med det enkelte barns sociale kompetencer, så klassens fællesskab og generelle trivsel forbedres markant. Klassemødet er et godt gammelt pædagogisk værktøj, som vi igen skal lære at prioritere, fordi trivsel og faglighed hænger tæt sammen og forudsætter hinanden. Bogen hjælper læreren til at blive bedre til at lære børn om kommunikation og demokrati i praktisk udfoldelse.

Målgruppen er lærere og pædagoger på alle klassetrin, men det gør da bestemt ikke noget, hvis skolens ledelse og skolebestyrelse (forældrene) læser med, for uden ledelsens og forældrenes opbakning vil dette projekt ikke lykkes. Så måske er det netop derfor, at man har kunnet praktisere den slags daglige klassemøder på mine døtres lille private skole, hvor enhederne er mindre end i folkeskolen, og hvor skole-hjem-relationerne per tradition er tættere.