Folkeskolens leder:

Nationale test evalueret

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Landet ligger i Europa, det er helt lille og styres delvist udefra. Hvad hedder det?

Nej, det er ikke Danmark.

Et par af småbyerne hedder Haverfordwest og Hanmer. De er cirka lige så kendte, som Nakskov er det herhjemme.

(Korrekt svar giver fem point).

Kniber det med at få navnet frem på det mentale testskema? Så er her et par oplysninger mere:

Landet eller grevskabet er en del af United Kingdom. Eller Disunited Kingdom, som nogle af indbyggerne foretrækker at kalde det.

(Svaret giver nu kun fire point).

Der er 2,5 millioner indbyggere.

(Tre point).

Undervisningsministeren hedder Jane Davidson. Hendes officielle titel er Assembly Cabinet Minister for Education and Lifelong Learning.

(Så er vi nede på to point).

Hendes ministerium har adresse i Cardiff.

(Bunden skrabes, svaret giver nu kun ét point).

Det korrekte svar er selvfølgelig Wales.

Både Davidson og Tørnæs er meget optagede af test i skolen, men her hører ligheden så op. Mens Jane Davidson forsøger at hæve kvaliteten i skolen ved at afskaffe de nationale test i Wales, bruger Ulla Tørnæs energi på at få dem indført i Danmark. Ja, faktisk er testning af syvårige elever allerede afskaffet i Wales. Dyrekøbte erfaringer med nationale test har nemlig overbevist både eksperter og politikere om, at test virker mod hensigten. De fortæller ikke lærerne noget, som de kan bruge til at forbedre undervisningen, og test har alt for store skadevirkninger på elever og skolehverdag.

Nu har en regeringsnedsat ekspertgruppe i Wales så foreslået undervisningsministeren, at hun også dropper de nationale test af de 11- og 14-årige elever. Testene skal så afløses af en løbende proces, hvor lærerne evaluerer elevernes fremskridt, mener eksperterne. Og ministeren ser positivt på forslaget.

Herhjemme fortsætter undervisningsminister Ulla Tørnæs med at tale for nationale test efter anden, fjerde og ottende klassetrin. Men hendes argumenter er rent politiske, de forholder sig ikke til skolens hverdag, og det er værd at lægge mærke til, at OECD ikke anbefaler Danmark at indføre nationale test. Anbefaling 32 er derimod en advarsel mod at offentliggøre rangliste med prøveresultater. I Wales har man allerede afskaffet den slags ødelæggende ranking. Det samme har man gjort i Skotland og Nordirland. Og i Finland har de aldrig brugt den slags forstyrrende elementer, der koncentrerer man sig om undervisningens kvalitet. Det ville være fint, hvis Danmark lod sig inspirere.

I stedet for at tale om test kunne energien samles om at støtte udviklingen af skolens evalueringskultur, for der er brug for igen at sætte fokus på relationen mellem lærer, elev og stof. Der bør udvikles mange forskellige slags evalueringsværktøjer, der kan fortælle lærere og elever, hvordan læreprocessen forløber. Og fortælle dem, hvad de kan gøre for at nå frem til de opstillede mål. Test, der sætter tal på fortiden, er værdiløse og stjæler tid og energi fra det væsentlige. Velunderbyggede vurderinger, der peger fremad mod de næste handlinger, kan derimod løfte kvaliteten.

-th